Annons

Nu vibrerar det av köprykten kring Saab

Rykten florerar om Saabköpare. Men det stora konststycket för Saab är att kunna visa på vinst

Under strecket
Publicerad

Just nu vibrerar det av köprykten runt Saabs ljust inredda monter i Genève. På tisdagen skrev Reuters att kinesiska Geely Automobile inte bara är ute efter Volvo. Geely och det tillika kinesiska Dongfeng Motor Group är ute efter Saab.

Sedan kom dementin från de kinesiska tillverkarna. Och denna dramaturgi kommer att bli vardagsmat för Saab den närmaste tiden; rykten och dementier. Och inte förrän – eller om – det finns ett kontrakt underskrivet kommer vi att få veta. Och samtidigt pågår ett spel med den svenska regeringen om att få lånegarantier.

Är det då troligt att ett kinesiskt märke köper Saab? Kinesiska biltillverkare är ute efter globala, bekvämt uppkörda återförsäljarnät, starka globala varumärken och ny teknik.

Saab uppfyller kraven hyfsat väl – förutom att separationen med GM gör att måste ge sig ut på friarstråt hos underleverantörer – och/eller samarbetspartners för att kunna utveckla nya plattformar och motorer. Något som inte alls är omöjligt – men dyrt.

Geely är inget jättebolag: De hade 7 000 anställda 2007 och tillverkade cirka 200 000 bilar förra året. Dongfeng är som Kinas tredje största tillverkare betydligt större med över 100 000 anställda, drygt en miljon tillverkade bilar varav de flesta i samarbete med Nissan, Honda och franska PSA. Och Dongfeng går med vinst.

Annons
Annons

Så, nej Geely är inte drömbolaget för lilla Saab. Dongfeng börjar likna något.

Men det finns stora frågetecken.

För samtidigt visar tidigare erfarenheter att samarbeten med kinesiska tillverkare varit tuffa. När kinesiska Shanghai köpte koreanska Ssangyong slutade det med svidande kostsamt fiasko. Och när Shanghai köpte brittiska MG för två år sedan flyttades helt sonika all tillverkning till Kina – där allt gått med förlust. Kulturskillnadena mellan Kina och Sverige är också milsvida. Och ska svenska regeringen förhandla med den kinesiska?

Det finns också andra potentiella Saabköpare. Amerikanska riskkapitalbolag, den globala underleverantörsjätten Magna (där Saab nu tillverkar sin cabrioletmodell hos dotterbolaget Magna Steyr i Österrike) som har en välfylld kassakista, för att ta några exempel.

Det enda vi vet är att en köpare måste ha pengar – kanske upp mot 25 miljarder kronor för att styra Saab mot vinst nu när Saab i princip lämnats helt i sticket av ett snabbt fallande GM.

Klockan tickar och varje dag som osäkerheten råder förlorar Saab kunder.

Men – och här kommer det riktigt viktiga - alla intresserade kommer att nagelfara Saabs affärsplan. I den måste Saab kraftfullt kunna visa att man kan gå med vinst om några år – i en bilbransch som just nu är som ett gigantiskt gungfly.

Det blir det tuffa.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons