Annons
X
Annons
X

Nu ska de bygga upp sitt kulturhus igen

I november är det tre år sedan kulturhuset Cyklopen i Högdalen totalförstördes i ett brandattentat. Sedan dess har föreningen Kulturkampanjen kämpat för ett nytt markkontrakt där de kan återupptar sin verksamhet. Imorgon tas första spadtaget.

(uppdaterad)
Foto: SCANPIX

–Det är en lyx att bygga den här gången. Vi har el, en husvagn och kan koka kaffe på plats.

Kulturkampanjens meste tales- person Victor Marx får medhåll av kollegorna som samlats på den markplätt i Högdalen där de snart ska inleda arbetet med ett nytt kulturhus.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Folk droppar in efter hand och går loss med penslar och borrmaskiner. En lilamålad kafédisk växer fram och en plywoodbeklädd scen står redan på plats. Bara sprejmarkeringar på den avskavda gräsmattan skvallrar om huset som börjar byggas efter morgondagens första ceremoniella spadtag. Även den här gången är målet ett kulturhus med ”direkthet” som ledord. Det är svårt att vara kreativ i ett samhälle präglat av kommersialism, där ekonomin sätter gränserna, tycker Victor Marx.

    Annons
    X

    –Man ska kunna sitta och dricka kaffe och få en skön idé. Då ska man inte genast behöva hamna i ”hur ska vi få en lokal för att genomföra det här? Hur får vi fram pengar?”, och så vidare, utan veta att man kan åka direkt till Cyklopen och bara köra utan att det kostar någonting.

    Han använde samma exempel första gången vi träffades, även då för en SvD-intervju när bygget av det gamla Cyklopenhuset var i sitt slutskede. Drygt ett år senare totalförstördes huset i en anlagd brand. Flera år och tusentals timmar av arbete utfört av Kulturkampanjens medlemmar gick bokstavligen upp i rök. Polisens misstankar riktades mot högerextrema kretsar och man kopplade samman dådet med en mordbrand hos en småbarnsfamilj i området.

    ”Vi måste titta på dådet ur ett samhällsperspektiv och fråga oss om mörka och destruktiva grupper ska få sätta agendan för vilken kultur som får finnas i vårt samhälle. Vi riskerar att få ett samhälle där människor inte vågar vara öppna med sina åsikter”, skrev Kulturkampanjen i ett upprop undertecknat av en lång rad kulturarbetare på SvD Brännpunkt den 17 december 2008.

    Men trots påstötningar från politiker och tips från allmänheten har polisens arbete inte lett till några gripanden. Däremot fick Kulturkampanjen ta emot hyllningar och priser. Nya kulturkampanjare strömmade till, politiker och tyckare från vänster till höger uttryckte sina sympatier.

    Stödet från omgivningen hjälpte till att fokusera framåt, tycker Tanja Andersson.

    –Vad ska man annars göra?

    Hon får medhåll av Elof Hellström, som understryker frånvaron av grottande i vem som låg bakom branden.

    –Det är bra eftersom det kunnat bli ett bottenlöst hål av sorg och hat utan slut.

    Kulturkampanjens krav direkt efter branden var ett nytt, permanent bygglov. Istället blev det åter igen ett femårigt arrende mittemot den skejtpark som byggs i Högdalen. Victor Marx som är arkitekt har ritat även det nya Cyklopenhuset. Fasaden av isolerande, brandtåliga polykarbonatskivor ska gå i lila, koppar, svart och ljusgrönt. Formen påminner om dataspelet Tetris och inspirationen kommer från danska arkitekten Dorte Mandrup, som arbetat mycket med just polykarbonatplast.

    Den här gången jobbar man med ännu öppnare planlösningar för att huset ska kunna användas och omvandlas enligt besökarnas önskemål. Just därför vill man inte heller definiera aktiviteter. Men det som nämns kretsar kring konsertscen, replokaler, konstnärsateljéer och mörkrum.

    En av de mest välbesökta aktiviteterna Kulturkampanjen hade på sin gamla tomt var en öppen vägg som användes flitigt av graffitimålare. Att erbjuda en sådan vägg strider mot Stockholms stads nolltoleranspolicy mot graffiti, och gav upphov till viss diskussion mellan Kulturkampanjen och stadens tjänstemän.

    Inför firandet av första spad-taget imorgon bjuder Kulturkampanjen åter in att måla på den öppna vägg man satt upp. Dessutom kommer ett antal av tavlorna från Riksteaterns stoppade reklamkampanj för gatukonstkonventet Art of the streets att hängas upp som ett ställningstagande mot nolltoleranspolicyn.

    Helt i linje med Kulturkampanjens grundläggande ambitioner, enligt Victor Marx.

    –Vi har byggt ett kulturcenter för att driva vår egen kultur som vi vill. Då kan vi inte börja med att backa undan för stadens syn på vad kultur borde vara.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X