Till SvD.se
SvD Perfect Guide
Mode

Louis Vuitton x Supreme på Bukowskis

Foto: Lars Gustafsson

När två kända modemärken släpper en kollektion tillsammans väcker det ofta stor uppmärksamhet. Men aldrig har sådan hajp skådats som när de två motsatserna till modehus, Supreme och Louis Vuitton, annonserade sitt samarbete. Nu kan du återuppleva den online på Bukowskis.

Text: Fabian Midby - 19 september 2017
Annons

I världens storstäder ringlade sig köerna runt kvarter i somras , nerför trappor och längs med trottoarer inför släppet av Louis Vuittons samarbete med Supreme. Tältande fans kunde redan en vecka innan det officiella släppet ses slå läger utanför potentiella pop-up-butiker. Delar av kollektionen visades för första gången i Paris under modeveckan i januari och PR-kampanjen skötte sig själv under våren.

Kollektionen kunde inte ha fått en mer ironisk start. År 2000 släppte Supreme en bräda med Louis Vuittons klassiska monogrammönster där LV skamlöst hade bytts ut mot ett S. Två veckor efter att fransmännen hade hotat stämma amerikanska streetwear-rörelsens återupprättare lades fallet ned. I dag är samarbetet mellan de två parterna, som en gång var nära att påbörja en rättstvist, det mest hajpade som någonsin gjorts i modevärlden.

Om du mot förmodan inte var en av de 8 000 som fanns på plats i Japan inför släppet och lyckades lägg vantarna på en ryggsäck, luvtröja eller ett iPhone-skal, finns nu chansen att buda hem alla tre på Bukowskis. Visning sker endast på förfrågan i Bukowskis lokaler på Arsenalsgatan. Utgångspriserna är minst sagt skrämmande:

Annons
Annons
Ryggsäck, 90 000 kr

Ryggsäck, 90 000 kr

Foto: Bukowskis
Hoodie, 50 000 kr

Hoodie, 50 000 kr

Foto: Bukowskis
Iphonefodral, 20 000 kr

Iphonefodral, 20 000 kr

Foto: Bukowskis
Ryggsäck, 90 000 kr Foto: Bukowskis
Hoodie, 50 000 kr Foto: Bukowskis
Iphonefodral, 20 000 kr Foto: Bukowskis

Historien om Supreme x Louis Vuitton
Supreme är resultatet av en britt som tidigt flyttade till New York och influerade stadens skatescen med referenser från Londons gatumode. James Jebbia blev skolad av skate- och surfprofilen Shawn Stüssy och öppnade så småningom sin egen butik på Lafayette Street i Soho. Lafayette var då långt ifrån det modestråk det i dag är känt som. Där låg en och annan antikvitetshandlare, brandstation och maskinreparatör – och en återförsäljare av Keith Haring-verk, som skulle visa sig spela en avgörande roll för Jebbias framgång i Soho. Musiken pumpades på högsta volym, Taxi driver och Muhammed Ali-fajter rullade dygnet runt på stumma tv-apparater. Det blev som Harmony Korine, vars film Kids hade butikens personal som statister, sa, mer av en umgängesplats än en butik.

Butik blev snart modetidning, fylld av kända modell- och skateprofiler från den då vibrerande downtown-scenen som Chloë Sevigny och Mark Gonzales. Supremes attityd var och är fortfarande 100 procent skateboardkulturens. Jebbia tolkade skejtares sätt att distansera sig från det kommersiella och leva efter mantrat ”vi gör vad vi vill”. Han gjorde det tillgängligt för sympatisörer som nödvändigtvis inte kunde göra en kickflip.

Jebbias landsman tillika vän och chefsdesigner på Louis Vuittons, Kim Jones, fick en dag frågan av sin VD ifall han kunde introducera honom för Jebbia. Jones kontrade med att han i sådana fall skulle få göra ett samarbete med Supreme, och så var projektet igång.

Annons