Låg fart på olycksplanet – veks i luften

Ogynnsamma väderförhållanden, ett lite för tungt plan och en pilot med begränsad flygerfarenhet som ställdes inför oerhörda svårigheter. Statens haverikommission pekar i sin slutrapport på flera orsaker till den tragiska utgången vid flygolyckan i Umeå då nio personer miste livet.

Under strecket
Marc Skogelin/TT, Petronella Uebel/TT
Uppdaterad
Publicerad
Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission.

Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission.

Foto: Pontus Lundahl/TT
En helikopter bärgar vrakdelar från flygplanet som kraschade på ön Storsandskär utanför Umeå den 14 juli 2019. Arkivbild.

En helikopter bärgar vrakdelar från flygplanet som kraschade på ön Storsandskär utanför Umeå den 14 juli 2019. Arkivbild.

Foto: Patrick Trägårdh/TT
Resterna av flygplanet på ön Storsandskär utanför Umeå dagen efter olyckan den 14 juli. Arkivbild.

Resterna av flygplanet på ön Storsandskär utanför Umeå dagen efter olyckan den 14 juli. Arkivbild.

Foto: Erik Abel/TT
Annons

Flera olyckliga omständigheter samspelade när flygplanet från Umeå fallskärmsklubb störtade på ön Storsandskär den 14 juli 2019. Peter Swaffer, avdelningschef på SHK, säger att olyckan inträffade i samband med att fallskärmshopparna förberedde sig för att lämna planet.

– Piloten förberedde sig för att kunna fälla hopparna. Reducerade farten, drog ned propellervarv och ska precisionsnavigera mot en viss punkt. Men fann då ha moln framför sig, och bad om att få stiga högre.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons