Annons
X
Annons
X

Nu kommer Miljöpartiet det Röda

Det har talats mycket om vad Socialdemokraterna har fått offra för att kunna gå i koalition med Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Men kompromisser går åt bägge håll, och igår blev det tydligt att MP fått ge en del de också. Epitetet
de gröna, till exempel.

Se bara på landsbygden. Höjer man bensinpriset så drabbas främst de som bor utanför stadskärnorna. Där är bilen en livsförutsättning. Inte ens med avdrag för resorna till och från jobbet kommer man undan detta. Bara en femtedel av bilåkandet utgörs av arbetsresor. Barnen ska på fotbollsträning. Maten ska handlas. Livet ska levas.

Men om man vill tvinga fram en bilpark som inte slukar bensin och som släpper ut mindre avgaser, så kan höjda bensinpriser vara ett verksamt medel. Men då ska man kompensera på något annat område, så att det blir möjligt att spara ihop till den nya bil man vill att folk ska köra.

Annons
X

Det förslag De rödgröna lade igår är något annat. Vanligt folk får inte råd att ställa om sin konsumtion. Istället för omställning får man utslagning.

Meningslöst? Det blir värre. Höjt pris på bensin driver också upp inflationen. För att parera det blir riksbanken tvungen att höja räntan. Om inflationen går upp med en kvarts procentenhet så höjs räntan i slutledet med kanske en, eller en och en halv. Varje bostadsrättsinnehavare vet vad det skulle betyda. 10000 spänn om året. Vilket många förstås skulle stå ut med om pengarna gick till att minska skadliga utsläpp. Att pengar går upp i rök är något annat.

Om målet är att minska utsläppen, så har man med höjd bensinskatt i alla fall fått halva idén om skatteväxling rätt. Det andra förslaget igår når inte ens dit.

En kilometerskatt är som namnet antyder inte en skatt på utsläpp. Det är en skatt på transporter. Det är inte själva avgasen som blir dyrare, och inte heller själva drivmedlet. Det är lastbilen. Och som Fredrik Reinfeldt sade igår, så vore det bättre att höja skatten på utsläppen än att göra lastbilen så dyr att den försvinner. I synnerhet i ett land som dessutom bygger lastbilar och lever gott på det.

Men okej. I förslaget drabbas förvisso låginkomsttagare, småföretagare och familjer som bor utanför storstäderna, men det kan ju ändå vara värt det givet framgångar på annat håll?

Det är nu det blir sorgligt. Om man räknar som miljödepartementet gjort tidigare så leder det rödgröna förslaget till att man minskar koldioxidutsläppen med som mest 1,5 miljoner ton.

Det kan låta mycket, men De rödgröna har lovat att minska utsläppen med 9,2 miljoner ton fram till 2020. Det betyder kanske att det krävs ytterligare fem skattechocker av samma kraft.

Men även om MP nu gett upp den gröna skatteväxlingen till förmån för enbart röd skattehöjning, så skulle det förstås kunna vara så att de skulle kunna leverera på andra områden.

Tyvärr. MP:s tidigare löften finansierades med en tänkt bensinskattehöjning på 2 kronor. Nu blev det 49 öre. Det är mycket för dig och mig. Men det räcker bara till en fjärdedel av MP:s gröna dröm. Det som är kvar är mest rött.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X