X
Annons
X
En besökare på Kunstmuseum i schweiziska Bern betraktar den tyske konstnären Ernst Ludwigs ”Melancholisches Mädchen” (Melankolisk flicka) och ”Nackte Frau im Wald” (Naken kvinna i skogen).

Nu kan du se nazisternas stulna konstskatter

En besökare på Kunstmuseum i schweiziska Bern betraktar den tyske konstnären Ernst Ludwigs ”Melancholisches Mädchen” (Melankolisk flicka) och ”Nackte Frau im Wald” (Naken kvinna i skogen). Foto: Peter Klaunzer / TT

Över 1 500 konstverk undangömda av Hitlers konsthandlare Hildebrand Gurlitt var en mediesensation när de upptäcktes 2012. Nu visas 450 verk i Bonn och Bern. Bara ett fåtal har identifierats som nazistisk rovkonst – men fram träder bilden av en konstvärld som efter kriget föredrog att blunda.

BONN I februari 2012 slog skatteinspektörerna till. En viss Cornelius Gurlitt hade uppmärksammats i en tullkontroll på ett tåg mellan Schweiz och Bayern. I portmonnän hade han 9 000 euro, cirka 85 000 kronor, och det var nog för att misstänka skattefusk.

Dörren till lägenheten i stadsdelen Schwabing i München öppnades av en äldre man, vårdslöst klädd och lätt förvirrad. Persiennerna var nerdragna, överallt sopor, matrester och konservburkar med bäst före-datum som gått ut för många år sedan.

Konst
Långläsning

En besökare på Kunstmuseum i schweiziska Bern betraktar den tyske konstnären Ernst Ludwigs ”Melancholisches Mädchen” (Melankolisk flicka) och ”Nackte Frau im Wald” (Naken kvinna i skogen).

Foto: Peter Klaunzer / TT Bild 1 av 4

”Paar in Landschaft” (Par i landskap) från 1921 av Conrad Felixmüller (1897–1977).

Foto: Bundeskunsthalle Bild 2 av 4

”Mann und Frau am Fenster” (Man och kvinna vid fönster) från 1923 av Wilhelm Lachnit (1899–1962).

Foto: Bundeskunsthalle Bild 3 av 4

Målningar av Lucas Cranach d y visas på Gurlitt-utställningen i tyska Bonn.

Foto: Martin Meissner/TT Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X