Annons

Nu införs de nya p-avgifterna i Stockholm

Nu införs avgifter för MC-parkeringar i Stockholm. Sveriges motorcyklisters försök att stoppa parkeringsavgifterna via domstol har misslyckats.

Under strecket
Publicerad
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1
Foto: Janerik Henriksson/TT

Under april och maj införs nya parkeringsavgifter för motorcyklar och mopeder i Stockholms stad. Det kommer kosta 10 kronor i timmen att stå på MC-parkeringar i City och 5 kronor i andra taxeområden. Innan var MC-parkeringarna gratis.

– Vi har satt igång att skylta om så exakt när de olika platserna får de nya avgifterna beror på när skyltarna kommer upp, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Intresseorganisationen Sveriges motorcyklister (SMC) har överklagat avgifterna då de hävdat att de bryter mot likställighetsprincipen. Principen ingår i kommunallagen och innebär att myndigheter inte får särbehandla medborgare annat än på sakliga grunder.

Enligt Olle Henriksson, SMC:s ordförande i Stockholm, får det plats 5- 6 motorcyklar på samma yta som en bil men i till exempel Gamla stan betalar bilförarna endast 2,6 gånger mer än MC-förarna. SMC pekar på att MC-förarna då betalar mer per kvadratmeter.

Annons
Annons

De hävdar med bestämdhet att de har hittat en nivå som är dräglig.

– Man har inte gjort en prissättning som är i förhållande till den ytan som ett tvåhjuligt fordon tar upp i förhållande till en bil, säger Olle Henriksson.

Men förvaltningsrätten gick inte på SMC:s linje och Högsta Förvaltningsdomstolen har nu som sista instans nekat prövningstillstånd. Försöken att stoppa avgifterna i domstol har därmed misslyckats.

SMC riktar sig därför återigen till politikerna som de hoppas ska ändra sig. SMC:s mål är att parkeringen ska förbli gratis. Men Olle Henriksson säger att de inser att det kan bli svårt att få igenom och att de därför vill föra en dialog med beslutsfattarna för att ta fram en kostnad de anser rimlig.

Olle Henriksson har träffat trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) två gånger för att diskutera frågan, men Helldén har stått fast vid avgifterna.

– De hävdar med bestämdhet att de har hittat en nivå som är dräglig, säger Olle Henriksson.

Vad vill du se från Daniel Helldén?

– Han borde ha ställt upp bättre, helt enkelt föra en dialog och hitta en lösning i stället för att stelbent köra på det här som är beslutat, säger Olle Henriksson.

Vi vet att MC-platserna i City alltid är fulla.

Daniel Helldén säger att det inte är aktuellt att föra en dialog om att ändra avgiften.

– Nej, vi antog ju parkeringsplanen för två år sedan och det är den som gäller. Och domstolen har gett oss rätt. Vi tycker det är rimligt med de avgifter som vi tar, säger han.

Helldén säger att skälet till att det tog fram den nya parkeringsplanen är att frigöra p-platser – speciellt för de som gör tillfälliga besök i innerstan.

– Vi vet att MC-platserna i City alltid är fulla och där vill vi ha en högre grad av lediga platser. Då bedömer vi att vi behöver den här avgiften för att få effekt, säger han.

Enligt Olle Henriksson är en stor del av de som använder MC-parkeringarna i innerstan jobbpendlare. Med de nya avgifterna kan årskostnaden bli 20 000 kronor för en pendlare som parkerar i City eller Gamla stan. I Vasastaden, Södermalm, Östermalm och Kungsholmen kan summan bli 10 000.

Det är beräknat på någon som parkerar 9 timmar per dag under 225 arbetsdagar.

TaxeområdenP-plats: MC/boendeparkering MCP-plats: bil/boendeparkering bil
110 kr/h / –50 kr/h / -
210 kr/h / 550 kr/mån26 kr/h / 1 100 kr/mån
35 kr/h / 550 kr/mån15 kr/h / 1 100 kr/mån
45 kr/h / 250 kr/mån10 kr/h / 500 kr/mån
55 kr/h / 150 kr/mån5 kr/h / 300 kr/mån
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons