Annons

Nu går det att tura på el

Efter över ett år av förseningar är det nu möjligt att korsa Öresund på batteridrivna passagerarfärjor. Arkivbild.
Efter över ett år av förseningar är det nu möjligt att korsa Öresund på batteridrivna passagerarfärjor. Arkivbild. Foto: Emil Langvad/TT

Efter över ett år av förseningar var det på fredagen dags för jungfrufärd för de batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad

– Vi är först i världen, och det är också en av anledningarna till att det har tagit lite längre tid än planerat. Det här är ingen serieproduktion. Vi har 7,1 miljoner passagerare, så det måste funka, säger Johan Röstin, vd för rederiet Forsea, tidigare känt som HH Ferries, till Sveriges Radio.

Från och med nu ska två av rederiets fem färjor gå på el. Och projektet har väckt uppmärksamhet internationellt eftersom färjorna, Tycho Brahe och Aurora, är världens största batteridrivna att användas i intensiv passagerartrafik.

Annons
Annons
Annons