X
Annons
X
Krönika

Jonas Fröberg: Nu börjar vi redovisa kväveoxidvärde i våra biltester

Dieselbilen har gått från firad klimathjälte till ifrågasatt kväveoxidbov. Vad ska du då tänka på som bilköpare? När vi gör våra biltester har vi dig som läsare för ögonen och vi kommer nu att göra några ändringar för att vägleda dig bättre.

I SvD:s biltester kommer det viktiga kväveoxidvärdet att ingå i vår miljögrafik. Men observera att vi ännu bara kan redovisa ett labbvärde – och inte hur mycket de släpper ut ute på vägen.
I SvD:s biltester kommer det viktiga kväveoxidvärdet att ingå i vår miljögrafik. Men observera att vi ännu bara kan redovisa ett labbvärde – och inte hur mycket de släpper ut ute på vägen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Men först lite bakgrund: För bara ett par år sedan var dieselbilen för många det självklara valet. En dieselmotor drar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid än en bensindito. EU:s mål var att minska koldioxidutsläppen och dieselbilen omhuldades därför rikligt med miljöbilsförmåner och försäljningen ökade. Sedan exploderade Volkswagens dieselskandal i september 2015. Men det var bara toppen av ett isberg. EU:s avgastest – som hette NEDC – visade sig vara chockerande dåligt: även dieselbilar med senaste reningen – euro 6 – kunde släppa ut upp till 15 gånger för mycket kväveoxid, samtidigt som de klarade avgastestet galant. Samtidigt hotade dieselförbud i storstäder som inte klarar EU:s tak av kväveoxidutsläpp.

I SvD:s biltester kommer det viktiga kväveoxidvärdet att ingå i vår miljögrafik. Men observera att vi ännu bara kan redovisa ett labbvärde – och inte hur mycket de släpper ut ute på vägen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X