Annons
X
Annons
X

Nu borde regeringen ge Saab sina lånegrantier

I och med att Saab Automobiles ledning, som ju är ägaren General Motors ombud i försäljningen, säger att den återstående tredjedelen av den nödvändiga refinansieringen av bolaget är grejad, så borde rimligen affären vara klar.

ANALYS | SAAB

Detta innebär att GM anser sig ha försäkringar om att få ut det man har förväntat och att den nya ägarkonstellationen, Koenigsegg Group, ska vara tillräckligt finansierade för att få regeringens välsignelse att låna hos Europeiska Investeringsbanken.

Så har alltså Koenigsegg och GM med gemensamma krafter kastat tillbaka Saabfrågan till Maud Olofsson.

När problemet Saab nu kommer farande tillbaka till Maud Olofsson ska det bli intressant att se hur bra bollsinne hon har.

Annons
X

De uttalanden hon hittills gjort visar tydligt att hon och resten av regeringen helst inte vill ha med Saab att göra, framför allt vill man inte någonsin ta risken att sitta som ägare till en biltillverkare. Staten är ingen bra ägare till en biltillverkare, menar hon.

Dock: är köparen solvent och långsiktig, affärsplanen trovärdig och miljöprojekten – som ska utgöra grunden för EIB-lånen – bra så ska staten också ställa ut garantierna. Så är det sagt och lovat.

Men om regeringen bedömer att någon del i projektet inte håller kommer man att neka garantierna. Frågan är då om Maud Olofsson kan neka garantierna ifall köpare och säljare är helt överens? Var har regeringen, som inte är en bra ägare, hämtat sådana kunskaper om branschen att den kan döma ut en affär som bevisligen träffats mellan proffs i branschen?

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    För Saabs anställda och för underleverantörerna är det naturligtvis glädjande nyheter att Saabaffären tycks ha undvikit ett haveri redan innan bolaget kom upp på egna fötter. Nu finns åtminstone chansen att, om Maud Olofsson vill, Koenigsegg får statliga garantier för sitt fyramiljarderslån och verksamheten i Trollhättan med omnejd kan drivas vidare en tid.

    Det ska dock bli intressant att få veta vem, eller vilka, som ställt upp med de miljarder som fattats i finansieringskalkylen i Koenigseggs affärsplan för Saab Automobile. Hittills har Koenigsegg duckat för frågor kring ägarbilden. Men om staten nu ska gå in som garant för lån i mångmiljardklassen och som mycket väl kan innebära att staten, alltså vi skattebetalare, tvingas ta över Saab ifall projektet kraschar så har vi också rätt att få veta hur beslutsunderlaget till lånegarantin ursprungligen såg ut. Framför allt vill vi som ska stå för fiolerna veta vilka personer vi gör affärer med.

    Utan att veta vilka vita riddare som ryckt in till Koenigseggs undsättning för att rädda Saabaffären kan man inte avgöra ifall det handlar om lycksökare som i förlängningen ser möjligheten att kapa åt sig delar av de skattepengar som nu hälls ut över världens ekonomier. Eller om det är i grunden seriösa investerare som fått chansen att göra ett klipp i en framtidsbransch.

    Om det rör sig om den senare kategorin investerare, var har de i så fall hållit hus ända fram till nu? Att Saab, Volvo och andra biltillverkare varit till salu en längre tid har inte precis varit någon hemlighet. Men det mest gåtfulla är varför man väljer att satsa på just Saab?

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X