Annons

Sara Kristoffersson: Nu är det miljön som ger miljonerna

Svensk Forms utställning ”Fair Made” är ett av flera exempel på att den internationella trenden med moraliskt medveten design har nått Sverige. Igen. För på 60- och 70-talen var Sverige föregångslandet där miljödesignprofeten Victor Papanek slog igenom.

Publicerad

Under de senaste åren har intresset för ekologisk design ökat lavinartat. I mode- och livsstilmagasinet Nylons februarinummer hyllas till exempel Levi‘s ekologiska jeanskollektion, i nylanserade Form (1/2007) finns en omfattande artikel om ”grön design” och alldeles nyligen har H&M lanserat en ekologisk kollektion. Numera existerar till och med miljömärkt musik (SvD 20/1 2007) – Kelley Stolz skiva ”Below the Branches” (2006) spelades in med miljömärkt el och konvolutet till The Shins nysläppta album ”Wincing the Night Away” är tryckt på återvunnet papper med miljövänligt bläck.

Att ha en ekologisk profil är med andra ord inte längre särskilt präktigt utan tvärtom trendigt. Men medan USA och Tyskland har en mängd företag som svarar på miljöintresset genom att lansera ekologiska produkter ligger Sverige långt efter. I Form konstateras att svenska företag helt enkelt inte förstått potentialen med etisk design. Vilket är konstigt eftersom det var just i Sverige som Victor Papanek – en av 1900-talets mest miljömedvetna design­debattörer – slog igenom.

Annons
Annons
Annons
Annons