X
Annons
X
Recension

”Omvägar” Nu är det konsten som ska visa naturen

Artipelag satsar på skulptur. Men samtidskonsten är inte längre lika besatt av att göra upp med konsthistorien som förr, konstaterar Håkan Nilsson. I utställningen "Omvägar" utgår konstnärerna oftast ifrån den mänskliga kroppen, det mest traditionella motivet av dem alla.

Klara Kristalova, ”Ett eget liv”, 2018. Installationsvy på Artipelag. Foto: Samuel Lind

"Omvägar" heter Artipelags satsning på skulptur i utomhusmiljö. Konsthallen sällar sig därmed till en växande församling. Sommartid lockar slottsträdgårdar, parkanläggningar och fornminnesplatser över hela Sverige med tillskott av samtida skulptur: Umedalens skulpturpark i norr, Wanås slottspark i söder, Pilane och Skulpturpark Hunnebostrand i väst och Konst på Hög i Kumla, för att nämna några.

I Artipelags omgivningar hittar besökaren en blandning av kända och anlitade konstnärer med några mer okända namn. Spanske Jaume Plesna, som samtidigt också kan ses på Djurgården, låter sin skulptur av en människofigur utförd i bokstäver blicka mot utställningsområdet på lite distans. De övriga skulpturerna finns utmed promenadvägar mellan parkeringsplatsen, bryggan och själva konsthallen.

Klara Kristalova, ”Ett eget liv”, 2018. Installationsvy på Artipelag.

Foto: Samuel Lind Bild 1 av 5

Maria Miesenberger, ”Change of direction”, 2018. Installationsvy på Artipelag.

Foto: Samuel Lind Bild 2 av 5

Jaume Plensa, ”Ainsa IV”, 2012.

Foto: Artipelag Bild 3 av 5

Lars Nilsson, ”Boy”, 2012. Installationsvy på Artipelag.

Foto: Samuel Lind Bild 4 av 5

Kennet Williamsson, ”Enstenenstenenstenenstenensten”, 2018. Installationsvy på Artipelag.

Foto: Samuel Lind Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X