Recension

The Bard

Under strecket
Publicerad
Annons

Unge David Härenstam (född 1972) bryter den klassiska gitarristens ensamhet – med sig har han i olika kombinationer Nils-Erik Sparf, stråkensemblen ACP, dragspelaren Håkan Johansson, med flera. Dragspel, det kan låta som en utmaning, inom konstmusiken säger man accordion. Några av skivans mest tilltalande stycken är två av Franz Liszt, där dragspel och gitarr förenas i ett underskönt minimalistiskt arrangemang.
Tango, samba, vals – den idéspäckade, icke-ortodoxa för att inte säga djärva mångfalden bär rakt igenom, samlad kring det fasta nav som Härenstan själv utgör med ett gitarrspel som är pregnant och varierat. Här ställs ungdomlig entusiasm mot erfarenheten hos lite äldre samtida kompositörer, och de olika generationerna gör sitt till mångfalden. Ett samarbete med dynamik! David Härenstam har skrivit ett av verken.
Äldst är Eberhard Eyser (född 1932). Han har komponerat titelstycket The Bard plus en svit, specialskrivna för David Härenstam liksom den absoluta merparten av skivans material.

Ingrid Strömdahl

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons