X
Annons
X
Recension

Pillars of eternity Nostalgisk hyllning till rollspel

Foto: OBSIDIAN ENTERTAINMENT/PARADOX INTERACTIVE

Rollspelet ”Pillars of eternity” hade en enormt lyckad Kickstarter-kampanj och lyckades samla ihop drygt fyra miljoner dollar. Förutsättningarna liknade detsamma som för äventyrsspelet ”Broken age”. I båda fallen låg prestigefulla spelstudior bakom projekten och i båda fallen handlade det om att återuppliva en lite avdankad genre. Rollspel finns det förstås fortfarande gott om, men i spelstudion Obsidians fall - skaparna av ”Pillars of eternity” - handlade det också om att kanalisera en sorts rollspel från förr. ”Pillars of eternity” härstammar nämligen från samma skola som ”Baldur's gate”, och det är ingen tillfällighet. Obsidian har sina rötter i Black isle studios, som bland annat ligger bakom ”Baldur's gate”.

Enligt den äldre rollspelsformeln får jag allra först välja mellan elva olika spelklasser, kön, utseende och ras på min karaktär, innan berättelsen tar vid. Historien utspelas i fantasyvärlden Eora. Jag kommer till landet Dyrwood tillsammans med en karavan efter att ha hört att den lokala fursten erbjuder mark och arbete till nyanlända. Men när en onaturlig storm drar över trakten väcks krafter som ändrar min rollfigurs liv - jag blir en väktare som kan se och manipulera själar. Tillsammans med ett ekipage av udda följeslagare beger jag mig ut i världen för att ta reda på varför jag har blivit väktare och hur processen kan omvändas.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X