Norwegians drag kan göra långflygningar dyrare

Flygbolaget Norwegian satsar på inrikesresor, Norden och Europa och slopar långdistansmarknaden i en ny affärsplan. Arkivbild
Flygbolaget Norwegian satsar på inrikesresor, Norden och Europa och slopar långdistansmarknaden i en ny affärsplan. Arkivbild Foto: Gorm Kallestad NTB/TT

Norwegians nya strategi är att bli ett mindre bolag och helt skippa långdistansflygningar.

– Att Norwegian försvinner från den skandinaviska marknaden för långdistans är inte bra för konsumenterna, säger den oberoende flyganalytikern Jan Ohlsson till TT.

Under strecket
Helena Wande/TT
Publicerad
Annons

Flygbolaget Norwegian kommer nu att fokusera på inrikesresor i Norge, resor i Norden och i Europa. I bolagets nya affärsplan finns inte några flygningar över Atlanten eller andra långdistanslinjer med. Efterfrågan på dessa linjer är alldeles för osäker, bedömer bolaget, precis som många andra i branschen.

– Långdistanstrafiken är det i pandemin som kommer igång sist och om och när affärstrafiken kommer tillbaka är ett stort frågetecken. Vissa spår att det dröjer till 2025. Europatrafiken har alla möjligheter att komma igång tidigare, säger Jan Ohlsson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons