Annons

Northvolt överraskar med ny fabrik i Polen

Alla väntade på Northvoltfabriken i Skellefteå. Då lanserade det svenska företaget planer på en ny fabrik i Polen.

– De battericeller vi ska producera i vår stora anläggning i Skellefteå ska sättas ihop till en färdig lösning i Polen, säger Northvolts pressansvarige Jesper Wigardt.

Under strecket
Publicerad

Northvolts vd Peter Carlsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 2

Skiss över den planerade anläggningen i Skellefteå.

Foto: Northvolt Bild 2 av 2

Northvolts vd Peter Carlsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1
Northvolts vd Peter Carlsson.
Northvolts vd Peter Carlsson. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Hundra anställda ska kunna montera tiotusen batterimoduler om året när den nya anläggningen i polska Gdansk står klar. Fabriken ska vara produktionsklar efter årsskiftet, uppger Northvolt i ett pressmeddelande på måndagen.

Den nya anläggningen i Polen ska drivas i samarbete med South Bay Solutions, ett företag som är specialiserat på att tillverka färdiga batterimoduler.

Northvolt har tidigare gjort sig känt för sina storslagna planer på att bygga Europas största fabrik för litiumjonbatterier till elbilar i Skellefteå. En anläggning som ännu inte är färdigställd. Man söker fortfarande finansiärer till den 30 miljarderkronors-investering som krävs.

Det är bland annat battericeller tillverkade i Skellefteå som ska monteras in i färdiga batterimoduler i den polska anläggningen, säger Jesper Wigardt.

Annons
Annons

Skiss över den planerade anläggningen i Skellefteå.

Foto: Northvolt Bild 1 av 1

– Vi finansierar detta parallellt. Processen är igång för att finansiera första hälften av Skellefteå. Den är dock inte klar ännu. I den polska anläggningen ska battericellerna sättas ihop till en färdig lösning.

Battericellen är kärnan i ett batteri. Det är där den kemiska reaktion som skapar elektricitet sker. Men det är först när cellerna monterats i ett skal eller ett hölje – en så kallad batterimodul – som strömkällan kan monteras i en produkt eller ett fordon.

Skiss över den planerade anläggningen i Skellefteå.
Skiss över den planerade anläggningen i Skellefteå. Foto: Northvolt

Skellefteåfabriken beräknas inte kunna leverera färdiga batterier förrän tidigast 2020, vilket gör att den svenska batteritillverkaren i stort sett bara haft utgifter hittills. Northvolts intäkter var på mindre än 4 miljoner kronor 2017, medan kostnaderna översteg 70 miljoner.

Förlusterna stannade på minus 46 miljoner förra året, bland annat med hjälp av bidrag från Energimyndigheten.

Northvolt har stora förhoppningar på bilindustrin och i mitten av oktober meddelade BMW att man inleder ett samarbetare med Northvolt om utvecklingen av elbilsbatterier. Även andra biltillverkare har uttryckt intresse under hösten.

– Vi har sett ett snabbt ökande intresse för våra batterilösningar från flera av våra nyckelkundsegment under det senaste året. Med den här anläggningen har vi möjligheten att möta den efterfrågan, säger Northvolts vd Peter Carlsson i ett pressmeddelande.

Northvolt har sedan tidigare inlett byggandet av en forskningsanläggning i Västerås, där första spadtaget togs i våras. Den beräknas stå klar efter halvårsskiftet 2019, och ska skapa över 300 arbetstillfällen. Batterifabriken i Skellefteå och beräknas skapa mellan 2 000 och 2 500 jobb om den färdigställs enligt plan.

Den nya monteringsanläggningen i Polen kommer alltså att få vänta ett år innan den kan få battericeller från Skellefteå.

– Vi kommer att kunna använda våra egna celler när Northvolt Labs i Västerås är klart. Tills dess kommer vi att använda externt producerade celler, säger Jesper Wigardt.

Efter reklamen visas:
Utmaningarna för Northvolt
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons