Norsk ilska mot Stockholms slogan

Sveriges huvudstad står högt i kurs bland Europas turiststäder. Men Stockholms anspråk på att utgöra hela Skandinaviens huvudstad upprör Oslos turistchef Tor Sannerud, som menar att sloganen är arrogant och kontraproduktiv.

Under strecket
Publicerad

Finansborgarrådet Sten Nordin (M) och stadsdirektör Irene Svenonius från Stockholm stad höll pressträff där man berättade om planerade arrangemang i samband med kronprinsessans bröllop i juni. Kampanjen heter 'Love 2010 Stockholm, The Capital of Scandinavia”.

Foto: SCANPIX
Annons

Stockholm har sedan 2005 kallat sig ”The Capital of Scandinavia”, det vill säga Skandinaviens huvudstad. Den anspråksfulla sloganen upprör Oslos turistchef Tor Sannerud, som under de senaste dagarna gått ut i
norska medier och kritiserat den sju år gamla sloganen för att vara ”arrogant”.

– Alla tre av de skandinaviska länderna har sina egna huvudstäder. Det är inte ett särskilt ärligt påstående, jag tycker att det är på gränsen till oärlighet. Å andra sidan så har det inget direkt värde för de som läser den, säger Tor Sannerud till SvD.se.

Annons
Annons
Annons