X
Annons
X
Recension

Den 12:e mannen Norsk hjältehistoria som fått historikerna att gråta

Ömsom fläskigt fyrkantigt, ömsom flyhänt fartfyllt. Kärnan i den norska motståndsmannen Jan Baalsruds historia består – men har fått sig en rejäl Hollywood-behandling.

Thomas Gullestad (mitten) som Jan Baalsrud. Foto: Studio S
Läs mer om Veckans biofilmer

Mer än en nordisk regissör som gjort lycka i Hollywood verkar gå och drömma om något grandiost även på hemmaplan – gärna, tycks det, i andravärldskrigs-miljö. Finske Renny Harlins Mannerheim-film har varit på tapeten i snart 20 år. Drygt halva den tiden har det tagit norske Harald Zwart att presentera sitt magnum epos, berättelsen om motståndsmannen Jan Baalsrud och dennes öden våren 1943.

Ett par miljoner norrmän känner sin Baalsrud via Jack Fjeldstads gestaltning i Arne Skoens "Nio liv" (1957), som gav Norge sin första Oscarnominering och nationellt framröstades som landets bästa film genom tiderna 2005. Harald Zwart ger sig med andra ord ut på helig mark.

Thomas Gullestad (mitten) som Jan Baalsrud.

Foto: Studio S Bild 1 av 2

Jonathan Rhys Meyer som Gestapochefen Kurt Stage.

Foto: Studio S Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X