Annons
X
Annons
X

Norsk emaljdrottning

Grete Prytz Kittelsens kastruller har blivit designikoner, och man kan se många av hennes produkter i den amerikanska tv-serien Mad Men.

1 2

1949-50 studerade Grete Prytz Kittelsen vid Institute of Design, Chicago, USA.

Foto: Helga Bu
1 2

Kittelsen finns representerad vid Designmuseum Helsingfors, Nationalmuseum, Stockholm, och Nationalmuseum för konst- och design, Oslo.

Foto: Karianne Bjellås Gilje

Grete Prytz Kittelsen var verksam som formgivare under 60 år och lämnar en stor produktion bakom sig. Hon var teknisk skicklig, älskade verktyg och maskiner. Enligt konstvetaren Karianne Bjellås Gilje, som står bakom boken ”Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design”, var formgivarens främsta insats som förnyare av emaljkonsten.

Tillsammans med ett norskt forskningsinstitut utvecklade hon en ny arbetsmetod. Hon emaljerade stål och arbetade inte bara med silver. Hon hade ett uttalat mål med sin formgivning, inspirerad av Svenska slöjdföreningen och Gregor Paulsson ”Vackrare vardagsvara” –  att göra god design tillgänglig för fler än de som hade råd att köpa silversaker.

Hon föddes som femte generation i guldsmedsfamiljen Tostrup. Efter sin utbildning började Grete i familjeföretaget och uppmanades att följa sina egna idéer och att utforska form i nära samarbete med firmans verkstad. Bland det första som hon gjorde för Tostrup var ett svart modernt kaffeset i silver och plast.

Annons
X

– Grete påverkades också av strömningarna i tiden och studierna i USA. Hon hade en mycket stor produktion på 50–70-talet. Jag anser att hon på sätt och vis är vår Arne Jacobsen, säger Karianne Bjellås Gilje. Men tyvärr är det i dag ingen som förvaltar designerns rättigheter, och ingen produktion av hennes skålar och kastruller. Man får hitta dem på auktion och antikmarknader.

1945 gifte Grete Prytz Kittelsen sig med arkitekten Arne Korsmo. Deras samarbete resulterade i ting som var radikala inom norsk designhistoria.

Under många år var Grete Prytz Kittelsen konsultdesigner hos fabriken Cathrineholm A/S och hennes kastruller har blivit samlarobjekt. Bara under 1964 tillverkades 150 000 kastruller som såldes i Skandinavien, USA och andra exportmarknader.

Grete Prytz Kittelsen hade ett stort intresse för primärfärger. När hon arbetade med emalj ville hon få fram djupare färgnyanser i metallen och optimera ljusstyrkan. För att få fram de rätta nyanserna tog hon hjälp av en handborr, ett helt nytt arbetssätt. Tidigare utfördes arbetsmomentet med en maskin och handborren öppnade nya möjligheter och gav en mer personlig uttrycksform. Man kunde gå djupare i metallen och få fram intensiva färger. Detta ledde till att Grete Prytz Kittelsen skapade en ny emaljserie i början av 1950-talet med nya färger och nya egenskaper.

Annons
Annons
X

Norsk emaljdrottning

1 2

1949-50 studerade Grete Prytz Kittelsen vid Institute of Design, Chicago, USA.

Foto: Helga Bu

Norsk emaljdrottning

1 2

Kittelsen finns representerad vid Designmuseum Helsingfors, Nationalmuseum, Stockholm, och Nationalmuseum för konst- och design, Oslo.

Foto: Karianne Bjellås Gilje
Annons
X
Annons
X