Recension

En dramatikers dagbokNorén - vår tids känsligaste radar

FRISPRÅKIG Förhandsskriverier om skandaler skymmer det väsentliga i Lars Noréns ”En dramatikers dagbok” dess exakta, vackra och intelligenta gestaltning av ett medvetande, det som tillhör vår störste samtidsdramatiker, skriver Carl-Johan Malmberg.

Under strecket
Publicerad
OSKAR KULLANDER
Foto: OSKAR KULLANDER
Annons

Det finns en novell av Jorge Luis Borges som handlar om en ung pojke, minnesatleten Funès. Han kan återkalla vilken dag som helst i sitt liv, vad han gjorde, hur ljuset föll, hur molnen rörde sig. Men ber man honom berätta om en viss dag kan han bara göra det i dess helhet. Han kan inte utesluta någonting. Funès berättelse om en dag i sitt liv tar – en dag.

Lars Noréns En dramatikers dagbok om 1 680 tättryckta sidor (boken är opaginerad, uppgiften är förlagets) får mig att tänka på Funès och hans fullständighetsmani. Det tar inte en dag att läsa om en norénsk dag, men det är som om dessa anteckningar där allt förtecknas, bokstavligen allt – måltider, inköp, möten, telefonsamtal, samlag, känslosvängningar, sjukdomstillstånd, framtidsplaner, minnen, skvaller – ersätter världen själv. Och mer därtill. Här finns en önskan att skriva en bok större än världen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons