Annons
Recension

Edda Nordiska gudasagor på absurt och vackert sätt

Foto: Lesley Leslie-Spinks

Stjärnregissören Robert Wilson är tillbaka på Osloscenen – nu med en suggestiv tolkning av våra gamla, nordiska gudasagor. SvD:s Lars Ring njuter av ett allkonstverk som absurt, vackert och lekfullt rör sig genom tiden.

Publicerad

Det börjar med dimma, som blir moln ur vilka en värld formar sig. Det är ett urtida universum, en saga sammanfattad för mer än tusen år sedan. En skapelsehistoria, men också tidig nordisk mytologi. Vikingarnas sätt att förstå tillvaron. Ur dimman, till spröda toner av Arvo Pärt, framtonar sakta ”Eddan”.

Det Norske teatret är Oslos scen för nynorska – alltså det språk som skapades som ett nationalistiskt projekt av olika norska dialekter under förrförra århundradet för att vitalisera språket. Teatern startades redan 1912, sedan 1985 har man ett stort teaterhus där man spelar såväl musikaler som djärvt modernistiska iscensättningar. Det var här Jon Fosses första pjäser fick sina urpremiärer – och nu är han tillbaka igen. Som mogen, sparsmakad poet.

Foto: Lesley Leslie-Spinks Bild 1 av 4
Foto: Lesley Leslie-Spinks Bild 2 av 4

Henrik Rafaelsen som Odin och Gjertrud Jynge som Völvan.

Foto: Lesley Leslie-Spinks Bild 3 av 4
Foto: Lesley Leslie-Spinks Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons
Annons