Annons

Ane Graff, Ingela Ihrman, Nabbteeri, ”Weather report, forecasting future”Nordisk paviljong i Venedig vill bli ett med naturen

Ingela Ihrman, ”A great seaweed day”, 2018–19.
Ingela Ihrman, ”A great seaweed day”, 2018–19. Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen

Ekologi och hållbarhetstänk i en tid av klimatkris och utrotningshot är teman i den Nordiska paviljongens utställning på Venedigbiennalen. Den hade kunnat bli dystopisk, istället presenteras en poetiskt hoppfull vision för samexistens med andra arter.

Under strecket
Publicerad

Ane Graff, ”States of inflammation”, 2019.

Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen Bild 1 av 4

Ingela Ihrman bakom ett av sina verksom ingår i installationen, ”A great seaweed day”.

Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen Bild 2 av 4

Ingela Ihrman, ”A great seaweed day”, 2019.

Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen Bild 3 av 4

Nabbteeri, ”Ethnographies of a homespun spinelessness cult and other neighbourly relations”, 2019. Installationsvy i den Nordiska paviljongen.

Foto: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen Bild 4 av 4

Jag kommer just från Iaspis/Konstnärsnämnden och Moderna museets gemensamma bokrelease under Venedigbiennalen som öppnar för publiken i detta nu. Ingela Ihrman framförde sitt performance ”Giant otter giving birth”. Inte mindre än tre utterungar födde hon fram ur sin egengjorda spöklikt naturtrogna utterkostym. Plaskblöta av rosafärgat ”fostervatten” lade hon dem på sin mage. Ihrmans performance är i linje med hennes stora vördnad inför naturen. I hennes konstnärsskap ingår då och då performanceverk. Till Modernautställningen 2018 var hon innesluten i en jättelik passionsblomma av textil som hon lät slå ut från knopp till blomma, likaså visade hon en mycket stor skulptur föreställande en jättebjörnloka.

Just Ingela Ihrman har gjort det starkaste verket i den Nordiska paviljongens utställning under årets Venedigbiennal. Den Nordiska paviljongen delas mellan Finland, Norge och Sverige och i år är det Finlands tur att procucera biennalutställningen. Under titeln ”Weather report, forecasting future” har en konstnärsgrupp och två konstnärer gestaltat teman som miljöförstöring och hotad biologisk mångfald på grund av en ekonomi och välfärd driven och beroende av fossila bränslen. Det hade med andra ord varit lätt att göra en domedagsladdad undergångsvision av hur den geologiska epoken antropocen kommer att sluta i katastrof.

Annons
Annons
Annons