X
Annons
X

Med valet av kaffe visar du din sociala status

Vardagsvaror som ansetts ointressanta har blivit livsstilsmarkörer. Hipstern bakar surdegsbröd, maler sitt kaffe och handlar särskilt flingsalt. Att vara nördigt intresserad av något, som att brygga eget öl, har fått hög status. Forskare vid Lunds universitet studerar hur kultiveringstrenden vuxit fram.

Kaffebönor, surdeg och öl har varit nördarnas favorit på 2000-talet.
Kaffebönor, surdeg och öl har varit nördarnas favorit på 2000-talet. Foto: Yvonne Åsell

Förra året ändrade Svenska Akademin definitionen av nörd
i Svenska Akademins ordlista från "enkelspårig och löjeväckande person" till "person som har ett stort specialintresse och därför kan uppfattas som något enkelspårig". Det säger något om den helomvändning som nörden har gjort de senaste åren.

Kaffebönor, surdeg och öl har varit nördarnas favorit på 2000-talet.

Foto: Yvonne Åsell Bild 1 av 6

Jon Bertilsson, forskare i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Foto: Lunds universitiet Bild 2 av 6

”I dag kan vi se ett nörderi i saker som man tidigare har ansett vara vardagliga konsumtionsområden, till exempel kaffe, olja, och salt”, säger Jon Bertilsson, forskare i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 6

Sofia Ulver, docent och forskare i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Foto: Ola Torkelsson Bild 4 av 6
Bild 5 av 6

”Konnässören producerar ofta inget själv utan konsumerar och bedömer medan nörden till exempel brygger sitt eget öl eller bakar eget bröd”, säger Jon Bertilsson, forskare i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Foto: Therese Jahnson Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X