Nokiamobiler som har gjort succé - och som floppat

I Sverige och övriga Västeuropa kretsar mycket av intresset kring de mer avancerade mobilerna.
Men den snabba tillväxten på mobilmarknaden drivs framför allt av billiga mobiler. Det är de som står i fokus när många människor med låg inkomst i stora länder som Kina, Ryssland, Indonesien och Brasilien skaffar sig sin första mobil.

Under strecket
Publicerad
Annons

Effekten syns tydligt när man tittar på Nokias försäljning av olika mobiler. Nokia 6600 (ovan till
höger) har på 24 månader sålt
i mer än 10 miljoner exemplar och är därmed den bäst säljande avancerade mobilen. Men den utklassas ändå helt av den billiga Nokia 1100 som bara under de tre senaste månaderna sålde i 15 miljoner exemplar.

Både Nokia och amerikanska Motorola, världens största respektive näst största tillverkare av
mobiler, kan dra nytta av att bolagen har klara stordriftsfördelar när de slåss med de här volymprodukterna. Med nya billiga sätt att
producera räknar de också med att kunna göra rejäla vinster även på mobiler som inte kostar mer än 250–325 kronor när de lämnar
fabriken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons