Nokia satsar på specialbutiker

Nokia, världens största tillverkare av mobiler, följer bland andra Apple, Nike och Sony i fotspåren. Bolaget tänker öppna en rad prestigebutiker i några av världens storstäder.

Under strecket
Publicerad
Annons

Butikerna ska enbart innehålla Nokiaprodukter och fungera både som en reklamplats och som ett ställe där intresserade kan testa hela sortimentet. Metoden är långt ifrån ny och har bland annat med framgång använts av den amerikanska datortillverkaren Apple.
För Nokia, med vd Jorma Ollila, är det ett sätt att stärka företagets varumärke. Enligt varumärkesföretaget Interbrand är Nokia visserligen redan det sjätte starkaste varumärket i världen efter bolag som Coca-Cola och Microsoft. Men Nokialedningen har ändå bestämt sig för att lyfta fram namnet än mer.
En viktig orsak är att Nokia nu håller på att ge sig in delvis nya affärsområden. Det handlar bland annat om speciella mobiler för affärsanvändarna, mobiler med avancerade spel och tv-mobiler.
En del av varje butik kommer att reserveras just för spelen. Det är ett område där Nokia hittills haft stora svårigheter att få fart på sin satsning med spelplattformen N-Gage.

Annons
Annons
Annons