Nokia letar nya vägar

Nokia säljer ständigt fler mobiler och når volymer som andra tillverkare inte ens kan drömma om. Ändå växer inte företaget. Försäljningen har stagnerat och de utomstående analyser som ständigt görs pekar inte på att det blir någon förbättring.

Under strecket
Publicerad

Nokias koncernchef Jarmo Ollila har all anledning att se fundersam ut. Företaget står inför enorma utmaningar och har svårt att växa. Samtidigt måste telekomjätten anpassa sig till en marknad som snabbt håller på att stuvas om.

Annons

Fast på Nokia tror man annorlunda. Företaget är mitt inne i en tvåårig omställningsprocess som fortsätter en bit in på 2006.
Det är långt ifrån den första i ordningen. Koncernchefen Jorma Ollila, som styrt Nokia sedan början av 1990-talet, började exempelvis sin karriär med att renodla företaget till en tillverkare av mobiler och mobilsystem.
Över huvud taget verkar han aldrig ha dragit sig för att skaka om organisationen. Ett av de senaste försöken kom för drygt ett år sedan när Nokia fick två nya affärsområden, Multimediemobiler och Affärslösningar.
Målet var framför allt att komma in på nya områden som sätter fart på tillväxten. Även om det ständigt blir fler som ringer och köper nya mobiler så gör fallande priser att försäljningen i euro räknat ligger stilla.

Men den omorganisationen hade ingenting att göra med det som våren 2004 visade sig vara Nokias akuta problem.
Nokia hade då kort sagt blivit för kaxigt och förlorat känslan för vad kunderna ville ha. Det gällde både telebolagen, som köper in en stor del av mobilerna, och de egentliga slutkunderna, konsumenterna.
Telebolagen ilsknade till över att Nokia vägrade anpassa sig till deras krav på att få specialbyggda mobiler. Samtidigt var konkurrenterna högst innovativa och konsumenterna dömde plötsligt ut Nokias mobiler som för tråkiga. Ett allvarligt underbetyg i en svängig och trendkänslig bransch som mobilindustrin.
Resultatet lät heller inte vänta på sig. När Nokia skulle förhandla med telebolagen var de plötsligt inte intresserade av vad världens största mobiltillverkare hade att erbjuda. Konkurrenterna hade bättre priser, snyggare mobiler och var dessutom beredda att i hög grad anpassa sina produkter till telebolagens krav.

Annons
Annons
Annons