Analys

Adam Erlandsson:Nokia hoppas på stora skärmar

Adam Erlandsson

Nokia breddar sin produktportfölj med sin första surfplatta och sina första så kallade ”phablets” med Microsofts operativsystem. Lanseringen innebär att man numera har produkter i det två snabbast växande produktkategorierna.

Under strecket
Publicerad
Annons

Nokias satsning på Windows Phone har inte direkt varit någon översvallande framgång hittills. Man har inte lyckats ta några större marknadsandelar från Apple och de många Android-tillverkarna och lider fortfarande av oförmågan att snabbt få fram ett konkurrenskraftigt alternativ till Apples Iphone.

Men på sistone har det kunnat skönjas en del positiva signaler. Försäljningen har gått i rätt riktning, även om det inte skett med raketfart och om det skett från ganska låga nivåer. De senaste fyra kvartalen har försäljningen av Lumia-telefoner gått upp jämfört med såväl föregående kvartal som samma period föregående år. Enligt uppgifter i Wall Street Journal sålde Nokia åtminstone åtta miljoner Lumia-telefoner under perioden juni-september, mer än dubbelt så många som under samma period förra året. De officiella siffrorna presenteras den 29 oktober.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons