X
Annons
X

Nobelpriset i litteratur har varit på nedgång länge

KULTURDEBATT | Redan innan Akademiens kris briserade befann sig Nobelpriset i litteratur i ett beklagligt tillstånd, skriver Thomas Steinfeld inför torsdagen då 2018 års pristagare skulle ha tillkännagivits. I stället för att låta priset spegla världslitteraturen har Akademien alltmer använt det för att spegla sin egen betydelse, menar Süddeutsche Zeitungs tidigare kulturchef.

Läs mer om Krisen i Svenska Akademien
Dario Fo, Elfriede Jelinek, Svetlana Aleksijevitj och Bob Dylan.
Dario Fo, Elfriede Jelinek, Svetlana Aleksijevitj och Bob Dylan. Foto: Cornelius Poppe/TT, Rudi Blaha/TT, Claudio Bresciani/TT, Chris Pizzello/TT

Svenska Akademiens sönderfall tycks än så länge mest handla om sexuella övergrepp, kotterier och förlorad integritet. Men skandalen kring Jean-Claude Arnault, Katarina Frostenson och kulturscenen Forum var kanske bara en blixt som plötsligt kastade ett skarpt ljus över en institution vars nedgång hade börjat för länge sedan, i det dolda. Dagens konflikter står kanske inte för mer än halva sanningen om Akademiens misär. Den andra hälften utgörs av själva Nobelprisets beklagliga tillstånd.

Dario Fo, Elfriede Jelinek, Svetlana Aleksijevitj och Bob Dylan.

Foto: Cornelius Poppe/TT, Rudi Blaha/TT, Claudio Bresciani/TT, Chris Pizzello/TT Bild 1 av 4

Dario Fo hade aldrig en läsande publik.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 4

Nobelpriset höjde inte Elfriede Jelineks prosa över tröskeln till en verkligt internationell nivå.

Foto: Frank Augstein/TT Bild 3 av 4

I stället för att låta Nobelpriset spegla ett verks betydelse för världslitteraturen verkade Akademien mer och mer vilja använda priset för att spegla den egna betydelsen. Det främsta resultatet av denna önskan var beslutet att ge Nobelpriset i litteratur till Bob Dylan, skriver Thomas Steinfeld.

Foto: REX/IBL Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X