Nobel Biocare gör storvinst

Under strecket
Publicerad
Annons

Resultatökningen är mer än godkänd och man ställer den mot omsättningsökningen som stannade på mer blygsamma 12 procent, rensat för valutaeffekter.
Analytiker har ifrågasatt vd Heliane Canepas uppskruvade mål och höjda prognoser som hon har bombarderat marknaden med sedan hon tillträde för drygt ett år sedan. Än så länge har hon inte gjort marknaden besviken. Fjolårets vinstmarginalmål för det största affärsområdet, Dentala implantat, och för koncernen i sin helhet överträffades med råge. Ett av bolagets mål för 2003 är att nå en försäljningstillväxt, justerat för valutaeffekter, på över 20 procent.
I början av fjolårets fjärde kvartal introducerade Göteborgsföretaget, med juridiskt säte i Schweiz, nya produkter inom Dentala implantat. Efter en väntad trög start sköt försäljningen av de nya produkterna fart under november och december.

Försäljningsökningen under kvartalet landade på drygt 13 procent, valutajusterat, för affärsområdet. Särskilt hög tillväxt noteras i Frankrike, Belgien, Spanien och
Australien. Även i USA är det god fart på försäljningen.
Det nya implantatsystemet, Replace Select Straight, och övriga nya produkter har fått ett mycket positivt mottagande på marknaden, konstaterar bolaget. Den nya produktfloran innebär ett mer slimmat sortiment och programmet för att minska antalet produkter fortsätter.
Aktieägarna kan glädjas åt att utdelningen per aktie föreslås höjd med 2 kronor till 5 kronor. Aktieägarna kan också gotta sig åt att bolagets aktie funnits bland lätt räknade börsvinnare både i fjol och i förfjol. Hittills i år har dock aktien tappat en del på Stockholmsbörsen.
Fotnot: Närmare 90 procent av koncernens totalomsättning under förra året härrör från affärsområde Dentala implantat som tillverkar permanenta ersättningar för tandrötter till patienter som saknar en eller flera tänder.

Annons
Annons
Annons