Annons

”Nobba särintressena – gör momsen enhetlig”

Momsen på att gå till frisören är 25 procent, momsen på att äta en middag på restaurang är 12 procent och momsen på att gå på operan är 6 procent, skriver debattören.
Momsen på att gå till frisören är 25 procent, momsen på att äta en middag på restaurang är 12 procent och momsen på att gå på operan är 6 procent, skriver debattören. Foto: Gorm Kallestad/TT, Tomas Oneborg, Pontus Lundahl/TT

Det svenska momssystemet lägger ytterligare börda på hårt kämpande företag och bidrar till en orättvisa där vissa näringar beskattas väsentligt hårdare än andra. Det är hög tid att införa enhetlig moms, skriver debattörer från Timbro.

Under strecket
Publicerad

Momsen är en av statens största intäktskällor. I år beräknas den dra in ungefär 475 miljarder kronor till statskassan – bara arbetsgivaravgiften är större. I grunden är momsen en bra skatt eftersom det är en bred skattebas, det redovisas på kvittot hur mycket skatt man betalar varje gång man handlar och den är svår att fuska med. Ändå är det en skatt som ställer till det för många företagare. Eftersom det är olika skattesatser för olika varor och tjänster är dagens momssystem orättvist, snedvrider vår konsumtion och skapar onödig administration och regelkrångel för företagare. För att belysa detta släpper Timbro nu rapporten ”Enhetlig moms – när alla utom särintressena får välja”.

Enhetlig moms är ingen orealistisk utopi. Vi har haft det förut: 1991 gjordes momsen på varor och tjänster enhetlig i Sverige. Utredningen som föregick införandet skrev att ”en generell mervärdesskatt från samhällsekonomisk synpunkt [är] tämligen självklar” och att olika moms på olika varor och tjänster skadar samhällsekonomin och utrymmet för lobbying ökar. Sedan dess har över 500 avsteg gjorts och i olika omgångar har momsen sänkts på bland annat livsmedel, persontransporter, turism, böcker och kulturevenemang. Det har, precis som utredningen förutspådde redan för 30 år sedan, skapat en mängd problem.

Annons
Annons
Annons