Annons

ÖstersjöfestivalenNoaks ark bästa boten mot klimatångest

”Noaks ark” i Berwaldhallen. Djuren marscherar in i Noas ark, par om par. Adolf Fredriks kyrkas diskantkör och ungdomskör samt Chorista.
”Noaks ark” i Berwaldhallen. Djuren marscherar in i Noas ark, par om par. Adolf Fredriks kyrkas diskantkör och ungdomskör samt Chorista. Foto: Arne Hyckenberg

Östersjöfestivalen ordinerar för femtonde året i rad såväl dystopier som uppbyggliga sagor i musikalisk form till oss klimatsjuka, deppiga patienter. Sofia Nyblom ser invigningen av en festival som uppmanar till att ta nappatag med klimatexistentialismen.

Under strecket
Publicerad

”Noaks ark” i Berwaldhallen. Noa (Johan Schinkler) med klimatskeptiska hustrun (Ulrika Tenstam) får en varning av Gud (Tomas Bolme).

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 2

Lettiska kammarkören gestaltar futuristiska klimatresenärer i ”NeoArctic” som gästspelar på Orionteatern.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 2 av 2

Vid sidan om praktiska frågor som hur man enklast släcker den världsbrand som nu spritt sig till Amazonas, så ställer klimatkatastrofen oss inför akuta existentiella frågor. Hur orka kämpa för en självmordsbenägen värld? Hur glädjas när allt det vackra är så darrande skört?

Just den augustilördag då Östersjöfestivalen invigs är frågan om inte Benjamin Brittens moralitet ”Noaks ark” är bästa medicinen. Vi i publiken får delta genom att sjunga oss trosvissa, som om vi tvingas ingripa i ett faktiskt skeende. I Dan Turdéns regi blir Noa (Johan Schinklers varma bas) och hans klimatskeptiska hustru (spotskt eleganta Ulrika Tenstam) ett modernt par som glider isär på grund av hennes världsfrånvända drickande, medan Noa samtalar med en Gud som varnar för följderna (Tomas Bolme). Då tsunamivågen välver sig över arken som Noak bygger lyckas parets barn i sista stund övertala sin mor att låta sig räddas, medan hennes festande vänner dras ner i djupet.

Annons
Annons
Annons