X
Annons
X

NK - en hundraåring som tappat sitt ursprung

Imorgon firar varuhuset NK 100 år. Men utan den kompakta k-märkta byggnaden med sin gedigna granitfasad och det enkelt dekorativt utformade bomärket hade det knappast varit möjligt att hålla masken så fräsch och genuin. Det klassiska varuhuset med en egen profil har försvunnit.

i FaktaGrundaren Josef Sachs vision för hundra år sedan var att Stockholm skulle få ett modernt varuhus som i Paris eller London, där allt skulle finnas från vaggan till begravningsblommorna.
Men i dag är det mest chokladpralinerna som väcker den verkliga nostalgin hos etablissemangets konnässörer.
Inte ens adressen är den ursprungliga.
AB Nordiska Kompaniet föddes den 14 januari på Stureplan, strategiskt mitt i smeten, i det hus som i dag är Nordstjernans huvudkontor. Det nya varuhuset var då, enligt pressen, en överraskande sammanslagning av galanteribazaren Joseph Leja och bosättningsbutiken K.M. Lundberg. SvD ansåg sammanslagningen "naturlig eftersom tiden krävde en så stark kapitalkoncentration som möjligt".
Efter 13 år på Stureplan flyttades verksamheten till det nya huset på Hamngatan, byggt efter amerikansk modell med ljusgård och hissar som transporterade kunderna mellan de olika våningarna. Damernas paradis som förändrade inköp till att bli shopping och tidsfördriv i de mer välbärgade kretsarna. En underhållning som fortsätter i vida kretsar men under nya premisser.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X