Nimbus försöker ta sig in på USA:s båtmarknad

Svenska Nimbus försöker bryta sig in på den stentuffa USA-marknaden. Den svenska båtbyggaren lanserar nu två extrautrustade modeller som man hoppas ska locka kräsna amerikaner.

– Målet är att sälja hundra båtar per år i USA, säger Rolf Agerberth på Nimbus.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Nimbus två modeller 365 Coupé och 305 Coupé vid Fort Lauderdale International Boat Show.

Nimbus två modeller 365 Coupé och 305 Coupé vid Fort Lauderdale International Boat Show.

Foto: Erik Bergin
Rolf Agerberth hoppas sälja hundra Nimbusbåtar om året på den tuffa USA-marknaden.

Rolf Agerberth hoppas sälja hundra Nimbusbåtar om året på den tuffa USA-marknaden.

Foto: Erik Bergin
Rolf Agerberth demonstrerar takfönstret i en 305 Coupé.

Rolf Agerberth demonstrerar takfönstret i en 305 Coupé.

Foto: Erik Bergin
En av Nimbus två extrautrustade modeller som börjar säljas i USA.

En av Nimbus två extrautrustade modeller som börjar säljas i USA.

Foto: Erik Bergin
Annons

FORT LAUDERDALE. Vid världens största flytande båtmässa i Fort Lauderdale, Florida, och bryggranne med exklusiva amerikanska fritidsbåtar som Grand Banks och Nordic Tug, ligger svenska Nimbus med två båtmodeller man hoppas ska locka amerikanska fritidsbåtskunder.

Modellerna som nu för första gången visas i USA är Nimbus modeller 365 Coupé och den helt nya 305 Coupé. Båda har motorer från Volvo Penta och särskilt den mindre 305:an är en utpräglad ekonomibåt med halvplanande skrov utan planingströskel vilket ska pressa bränslekostnaderna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons