Mikael Törnwall:Nevs ”räddare” – ett skuldberg med oroväckande historia

Kan kinesiska Evergrande verkligen rädda Nevs? Frågetecknen hopar sig efter att den kinesiska fastighetsjätten köpt hälften av elbilstillverkaren. Enorma skulder och flera abrupt avbrutna investeringar i andra bolag skapar oro.

Under strecket
Publicerad

Nevs grundare och tidigare huvudägare Kai Johan Jiang (mitten) blir nu minoritetsägare.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Annons

Nevs skulle behöva en kapitalstark ägare. Trots flera avtal om stora leveranser av elbilar till bland annat Didi, den kinesiska motsvarigheten till Uber, har ännu inte en enda elbil lämnat den gamla Saab-fabriken i Trollhättan.

På tisdagen kom nyheten att det kinesiska fastighetsbolaget Evergrande köper 51 procent av det svensk-kinesiska elbilsföretaget, för totalt 930 miljoner USD (motsvarande drygt 8,3 miljarder kronor). I och med affären blir grundaren och tidigare huvudägaren Kaj Johan Jiang minoritetsägare. Staden Tianjins investeringsfond och investeringsbolaget State Research Information Technology släpper sitt ägande helt.

Annons
Annons
Annons