Annons

Don GiovanniNeurotisk förförare omgiven av starka kvinnor

Katija Dragojevic (Zerlina) och Joa Helgesson (Don Juan) i ”Don Giovanni” på Norrlandsoperan.
Katija Dragojevic (Zerlina) och Joa Helgesson (Don Juan) i ”Don Giovanni” på Norrlandsoperan. Foto: Micke Sandström

En neurotisk förförare i behov av tröst är Don Giovanni i Joa Helgessons gestalt. Norrlandsoperan satsar på ett skickligt svenskt sångarlag som sjunger på svenska.

Under strecket
Publicerad

Vem är han den store förföraren, som bara i Spanien fick 1003 kvinnor på fall, i Italien 640, i Tyskland 231? När vi möter honom på operascenen hos Mozart handlar det dock mer om ruelse och leda, något som poängteras i Tobias Theorells uppsättning för Norrlandsoperan i Umeå. Här sjunger man på svenska och Don Giovanni har fått behålla sitt spanska namn Don Juan, vilket också förstärker kopplingen till Don Juan-begreppet, idén med den oemotståndlige och besatte kvinnotjusaren.

I inledningsscenen tonar han fram som en grubblande Hamlet, där han halvligger i en soffa med dödskalle i handen. Soffan verkar vara hans trygghet, där kryper han ofta ihop, som ett litet barn som söker tröst – eller är han kanske på besök hos sin psykoterapeut för att tala ut om ett ihållande Don Juan-syndrom?

Annons
Annons
Annons