Netflix vd Reed Hastings vänder upp och ned på tv-branschen

Netflix vd Reed Hastings vänder upp och ned på branschen för tv-underhållning. Tv-bolaget har på kort tid blivit största internet-tv-leverantör i Sverige. Nu storsatsar Netflix på de egenproducerade serier som blivit dess kännetecken.
– Vi dubblar pengarna vi lägger på innehåll i år, säger Hastings i en intervju med SvD Näringsliv.

Under strecket
Publicerad
Reed Hastings, vd för Netflix.

Reed Hastings, vd för Netflix.

Foto: ROBYN TWOMEY/CORBIS
Gigantiska servrar och avancerad teknik krävs för att hantera den ofantliga mängden Netflix-data.

Gigantiska servrar och avancerad teknik krävs för att hantera den ofantliga mängden Netflix-data.

Foto: RINGO CHIU/ZUMA PRESS
Ur Netflix-serien Arrested development.

Ur Netflix-serien Arrested development.

Foto: NETFLIX
Ur Orange is the new black.

Ur Orange is the new black.

Foto: NETFLIX
Kevin Spacey som Frank Underwood i House of cards.

Kevin Spacey som Frank Underwood i House of cards.

Foto: NETFLIX
Netflix huvudkontor i Los Gatos, Kalifornien.

Netflix huvudkontor i Los Gatos, Kalifornien.

Foto: NETFLIX
Annons

I går, fredagen den 14 februari, släppte Netflix den nya säsongen av sin politiska thriller House of Cards. Överallt samtidigt, hos bolagets 40 miljoner kunder, oavsett land. Alla avsnitten på en gång, möjliga att beta av i enda maratonsittning i tv-soffan.

Tydligare än så kan inte Netflix konkurrensfördel mot de traditionella tv-bolagen bli.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons