Annons

Björn Jeffery:Netflix Squid Game-effekt - och Facebook byter namn?

Björn Jeffery

God morgon! Den mest populära personen i Silicon Valley igår heter Hwang Dong-hyuk. Skaparen av Squid Game gav Netflix dubbelt så många nya användare på ett år.

Björn Jeffery

🐙 Squid game skapar rusning. 142 miljoner. Så många såg den koreanska serien ”Squid Game” på Netflix under dess första månad. Den dystopiska serien var tjänstens mest populära program i hela 94 länder och är nu Netflix mest populära genom tiderna (större än Bridgerton!). Streamingjätten dubblerade även antalet nya prenumeranter jämfört med förra året, men aktiekursen rörde sig knappt efter gårdagens kvartalsrapport. Lite otacksamt för vd-paret Hastings och Sarandos kanske.

Squid game går faktiskt så bra på sin hemmamarknad att Netflix blivit stämda. SK Telecom, ett slags Telia i Sydkorea, tycker helt enkelt att det är Netflix fel att de måste leverera så mycket data. 24 gånger högre har dataanvändningen blivit de senaste tre åren. Och vem ska betala för det när tittarna sitter på fast pris-abonnemang? Tja, kanske Netflix då – om de lyckas med sin stämning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons