Netflix-lösning för bio på väg till Europa

Obegränsade biobesök för priset av ett Netflix-abonnemang. Det låter sanslöst, men i USA är det verklighet sedan i somras. Anna Serner, vd för Filminstitutet, ser positivt på den här sortens bioabonnemang.

– Det är ett nytt sätt att tänka på som man borde inspireras av för att få fler att gå på bio. Varje år tittar vi bara på två filmer på bio per person. Här finns en enorm potential, säger hon.

Under strecket
Publicerad
Moviepass abonnenter använder en app för att boka sina biobiljetter.

Moviepass abonnenter använder en app för att boka sina biobiljetter.

Foto: Darron Cummings/TT
Annons

Kunder ska kunna gå på bio varenda dag för 9,95 dollar, drygt 80 kronor, i månaden. Det menar amerikanska Moviepass, som i fjol bröt alla regler när priset på ett så kallat biopass sänktes till summan av en enda biobiljett. Företagets bokningsapp fungerar på alla biografer som accepterar betalkort i USA och har bara två undantag: ingen film i 3D och ingen Imax-visning.

I dag är Moviepass en publiksuccé som gick från 20 000 medlemmar när passet kostade 30 dollar till två miljoner sex månader senare. Och företaget räknar med att nå ut till fem miljoner biobesökare före årsskiftet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons