Netflix lanserades i Sverige

Amerikanska on demand-videotjänsten Netflix lanserades under onsdagsnatten. Samtidigt meddelar svenska aktören Viaplay att man sänker abonnemangspriset.

Under strecket
Publicerad
Netflix ska lansera sin video-on-demand-tjänst i Sverige under hösten.

Netflix ska lansera sin video-on-demand-tjänst i Sverige under hösten.

Foto: SCANPIX
Annons

I smyg lanserades amerikanska on demand videotjänsten Netflix i Sverige under natten till måndagen. Tjänsten bygger på att användaren laddar ner ett program och inuti det finns det en rad filmer och tv-serier användaren strömmar till sin enhet – utan att behöva ladda ner. Netflix går att använda i så väl tv-spelskonsoler som Smart-tv-apparater, Android- och Apple-telefoner, hemmabiosystem samt en rad Blu-ray-spelare av olika märken.

Därmed blev Netflix den första av de amerikanska ”nät-tv-jättarna” att sätta sin fot på den svenska marknaden. Samtidigt som Netflix i somras annonserade att bolaget ska göra anspråk på den nordiska marknaden kom tv-kanalen HBO med samma besked. Under hösten har befintliga aktörer spänt musklerna inför vad som komma skall. Bonniers flaggskepp C More (tidigare Canal Plus) har startat on demand-tjänsten Filmnet.se och Viaplay har gått hårt ut i så väl marknadsföring som inköp av sändningsrätter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons