X
Annons
X

Netflix – en världssuccé som skakar tv-branschen

Tablå-tv, någon? Nej, inte så gärna numera. Netflix, som bland annat står bakom House of Cards, har vänt upp och ned på hela tv-marknaden. Framgången saknar motstycke i branschen – Netflixaktien har exploderat, upp över 1600 procent på fem år.

Med 100 miljoner abonnemang i 190 länder, varav en miljon i Sverige, är Netflix framgång närmast exempellös.
Med 100 miljoner abonnemang i 190 länder, varav en miljon i Sverige, är Netflix framgång närmast exempellös. Foto: Elise Amendola/AP

I veckan hade den femte säsongen av succéserien House of Cards premiär på Netflix. Tittare i 190 länder kunde se de nya avsnitten samtidigt. Netflix egen stjärnserie har blivit som en slags global lägerelds-tv, konstaterar Chris Baumann, doktorand vid institutet för mediestudier vid Stockholms universitet. Ungefär som vi i Sverige tittade gemensamt på Hylands hörna en gång i tiden på 1970-talet.

Med 100 miljoner abonnemang i 190 länder, varav en miljon i Sverige, är Netflix framgång närmast exempellös.

Foto: Elise Amendola/AP Bild 1 av 7
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 2 av 7
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 3 av 7

Jan Scherman, tidigare TV4-chef som numera kallar sig diversearbetare i mediebranschen, menar att man inte trodde att Netflix skulle slå igenom.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 7
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 5 av 7
Foto: Grafik: Kalle Källström Bild 6 av 7

Netflix huvudkontor i Los Gatos i Kalifornien.

Foto: Paul Sakuma/AP Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X