Annons

HegemonyNervigt och lekfullt när dansarna ger oss bilder

Andrius Mulokas, Darío Barreto Dama och Paolo de Venecia Gile i ”Hegemony”.
Andrius Mulokas, Darío Barreto Dama och Paolo de Venecia Gile i ”Hegemony”. Foto: Natan Gullström

Ofelia Jarl Ortegas nya verk ”Hegemony” är ett intensivt spel för tre dansare. Fyllt med blickar, antydningar och referenser till såväl konst- som populärkulturens värld blir det en övning i gruppdynamik.

Under strecket
Publicerad

Till skillnad från Ofelia Jarl Ortegas tidigare solon eller duetter är hon denna gång inte själv med på scen även om hennes rörelsespråk är det. Att det är tre olika manliga kroppar som nu driver händelseförloppet framåt i ”Hegemony” bidrar både till en förskjutning och fördjupning av det ambivalenta köns- och makttillstånd som Ofelia Jarl Ortega gärna återvänder till och undersöker i sina verk.

”Hegemony” är ett lika lekfullt som nervigt verk som man aldrig riktigt vet vart det ska ta vägen. Inte i meningen viljelöst eller utan riktning, tvärtom, utan mer för den osäkerhet som koreografen lyckas skapa tillsammans med de tre dansarna. För även när de tycks inbegripna i att återskapa någon religiös eller konsthistorisk tablå eller låna rörelser från wrestlingens värld ser de hela tiden ut att vara medvetna om vad de gör, och om de bilder både vi i publiken och de själva redan har av samma företeelser.

Annons
Annons
Annons