Annons

”Nej, Coca-Cola är ingen drömpartner”

Sponsringen av idrott är en fantastisk möjlighet för skräpmatstillverkarna att förbättra sin ohälsosamma image. Men idrottsrörelsen handlar om att främja hälsa och välmående. Då borde den inte göra sig till en reklampelare för skräpmat, skriver läkare bakom uppropet Fetmainitiativet. 

Under strecket
Publicerad

Viktiga samhällsaktörer såsom idrottsrörelsen och matindustrin behöver ta sitt fulla ansvar och hjälpa människor att leva i balans, skriver artikelförfattarna.

Foto: Tatan Syuflana/AP Bild 1 av 1

Viktiga samhällsaktörer såsom idrottsrörelsen och matindustrin behöver ta sitt fulla ansvar och hjälpa människor att leva i balans, skriver artikelförfattarna.

Foto: Tatan Syuflana/AP Bild 1 av 1
Viktiga samhällsaktörer såsom idrottsrörelsen och matindustrin behöver ta sitt fulla ansvar och hjälpa människor att leva i balans, skriver artikelförfattarna.
Viktiga samhällsaktörer såsom idrottsrörelsen och matindustrin behöver ta sitt fulla ansvar och hjälpa människor att leva i balans, skriver artikelförfattarna. Foto: Tatan Syuflana/AP

Idrott associeras med hälsa och väl­mående. Den bilden kontrasterar starkt mot svenska idrottsrörelsens allt starkare allians med skräpmatstillverkare. Listan på godis-, läsk- och skräpmatssponsorer i den svenska idrottsrörelsen är numera omfattande och inbegriper företag som traditionellt inte bjuds in i liknande sammanhang.

Annons
Annons
Annons