Ann Böttcher, ”Verk 2000-2020”Natursvärmeri med mörka underströmmar

Ann Böttcher, ”Entrén till sanatoriet”, 2007. Blyerts på papper.
Ann Böttcher, ”Entrén till sanatoriet”, 2007. Blyerts på papper. Foto: Bonniers Konsthall

Med kulturhistoriskt djup undersöker Ann Böttcher skogen som metafor för något germanskt och nordiskt. Människans natursyn filtreras genom granens gestalt. Resultatet är fascinerande – och inte så lite otäckt.

Under strecket
Publicerad
Ann Böttcher, ”Vater, (die Oder-Neiße-Linie)”, 2020. Installationsvy på Bonniers Konsthall.

Ann Böttcher, ”Vater, (die Oder-Neiße-Linie)”, 2020. Installationsvy på Bonniers Konsthall.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Ann Böttcher, ”Vater, (die Oder-Neiße-Linie)”, 2020. Detalj.

Ann Böttcher, ”Vater, (die Oder-Neiße-Linie)”, 2020. Detalj.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Ann Böttcher, ”Ryamatta, Sverige (Brevkort, NSB: God Helg. 1930-tal)”, 2008. Ull och lingarn.

Ann Böttcher, ”Ryamatta, Sverige (Brevkort, NSB: God Helg. 1930-tal)”, 2008. Ull och lingarn.

Foto: Anders Norrsell
Ann Böttcher, ”Pekar genom en tysk skog”, 2002. Blyerts på papper.

Ann Böttcher, ”Pekar genom en tysk skog”, 2002. Blyerts på papper.

Foto: Bonniers Konsthall
Annons

Ett storblommigt tygmönster fångar ögat precis i början av Ann Böttchers mitt i karriären-retrospektiv. Det är en djuplodande och tankeväckande utställning som spänner över ett 20-årigt konstnärskap och fyller större delen av rymliga Bonniers konsthall.

Den blommiga textilens röd-orange-bruna färger mot gulnad vit botten bara skriker 1970-tal. Det var då personalmatsalen i AB Metallduk i Bruzaholm piffades upp med de gardiner som nu utgör en del av installationen ”Vater, (die Oder-Neiße-Linie)”. Verket är det första man ser i utställningen och även det senaste i konstnärens produktion.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons