Annons

Nationella proven lyfter fram lydnad

Grundskälet bakom att ens ha nationella prov är en falsk övertro på mätbarhet och att det som skall mätas kan brytas ner i enkla kolumner. Konsekvensen blir likformighet, skriver gymnasieläraren Andreas Magnusson.

Under strecket
Publicerad

Att eleverna tillåts skriva och öva in sina manus under en veckas förberedelsetid tror vi ger bättre och mer trovärdiga framföranden än anföranden som enbart förbereds på skoltid, skriver Karin Hector- Stahre, Skolverket.

Foto: GUNNAR LUNDMARKBild 1 av 1

Att eleverna tillåts skriva och öva in sina manus under en veckas förberedelsetid tror vi ger bättre och mer trovärdiga framföranden än anföranden som enbart förbereds på skoltid, skriver Karin Hector- Stahre, Skolverket.

Foto: GUNNAR LUNDMARKBild 1 av 1
Att eleverna tillåts skriva och öva in sina manus under en veckas förberedelsetid tror vi ger bättre och mer trovärdiga framföranden än anföranden som enbart förbereds på skoltid, skriver Karin Hector- Stahre, Skolverket.
Att eleverna tillåts skriva och öva in sina manus under en veckas förberedelsetid tror vi ger bättre och mer trovärdiga framföranden än anföranden som enbart förbereds på skoltid, skriver Karin Hector- Stahre, Skolverket. Foto: GUNNAR LUNDMARK

Alla som arbetar i skolan, som går i skolan eller som på allvar känner någon som går i skolan vet att hela vårterminerna är nedlusade av nationella prov. Dessa prov bryter in, stjäl viktig undervisningstid när den behövs som bäst, ger lärare stort merarbete och elever en känsla av konstant ångest.

Annons
Annons
Annons