Annons

Nationalmuseum omtolkar dansk guldålder

"Alla har något i sig som bara behöver lockas fram. Man tänkte att konsten kunde få en att känna det inför det mest alldagliga", säger Carl-Johan Olsson, intendent på Nationalmuseum, där utställningen "Dansk guldålder" nu visas.
"Alla har något i sig som bara behöver lockas fram. Man tänkte att konsten kunde få en att känna det inför det mest alldagliga", säger Carl-Johan Olsson, intendent på Nationalmuseum, där utställningen "Dansk guldålder" nu visas. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Konsten som har format bilden av Danmark är relativt okänd i Sverige. Men nu visar Nationalmuseum det bästa av danskt måleri, från perioden 1800 till 1864. Vardagliga motiv, realistisk detaljskärpa och eskapism präglar guldåldersepoken.

Under strecket
Elin Swedenmark / TT
Publicerad

En rad faktorer ligger bakom den danska guldåldern. Det fanns ett sug efter konst och både staten och det växande borgerskapet köpte den, berättar intendent Carl-Johan Olsson.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

I Danmark var den internationella kontakten viktig och alla konstnärer som hade möjlighet sökte sig utomlands, gärna till Italien. Här Martinus Rørbyes "Torget i Amalfi", en tavla som Nationalmuseum köpte så sent som i slutet av förra året.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Nationalmuseums utställning om den danska guldåldern utvidgar förståelsen av epoken genom att lyfta fler konstnärer och teman.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

"Det är i hög grad en borgerlighetens kultur, den utvecklades i samklang och det var borgarna som köpte bilderna", säger Peter Nørgaard Larsen från Statens Museum for Kunst i Köpenhamn.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Det var en av de viktigaste kulturella yttringarna i 1800-talets Europa. Den danska guldåldern spirade ur misären: I början av 1800-talet var Köpenhamn illa åtgånget av den engelska flottan, och landet befann sig i kris. Men hand i hand med en framväxande borgarklass skapades konst som har format bilden av Danmark.

I Sverige är den mindre känd, dansk konst förknippas fortfarande ofta med Skagenmålarna. Det vill Nationalmuseum ändra på, i samarbete med Statens Museum for Kunst (SMK) i Köpenhamn och Petit Palais Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris.

Annons
Annons
Annons