Annons

Nationalmuseum omtolkar dansk guldålder

"Alla har något i sig som bara behöver lockas fram. Man tänkte att konsten kunde få en att känna det inför det mest alldagliga", säger Carl-Johan Olsson, intendent på Nationalmuseum, där utställningen "Dansk guldålder" nu visas.
"Alla har något i sig som bara behöver lockas fram. Man tänkte att konsten kunde få en att känna det inför det mest alldagliga", säger Carl-Johan Olsson, intendent på Nationalmuseum, där utställningen "Dansk guldålder" nu visas. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Konsten som har format bilden av Danmark är relativt okänd i Sverige. Men nu visar Nationalmuseum det bästa av danskt måleri, från perioden 1800 till 1864. Vardagliga motiv, realistisk detaljskärpa och eskapism präglar guldåldersepoken.

Elin Swedenmark / TT
Publicerad

Det var en av de viktigaste kulturella yttringarna i 1800-talets Europa. Den danska guldåldern spirade ur misären: I början av 1800-talet var Köpenhamn illa åtgånget av den engelska flottan, och landet befann sig i kris. Men hand i hand med en framväxande borgarklass skapades konst som har format bilden av Danmark.

I Sverige är den mindre känd, dansk konst förknippas fortfarande ofta med Skagenmålarna. Det vill Nationalmuseum ändra på, i samarbete med Statens Museum for Kunst (SMK) i Köpenhamn och Petit Palais Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris.

En rad faktorer ligger bakom den danska guldåldern. Det fanns ett sug efter konst och både staten och det växande borgerskapet köpte den, berättar intendent Carl-Johan Olsson.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 1 av 4

I Danmark var den internationella kontakten viktig och alla konstnärer som hade möjlighet sökte sig utomlands, gärna till Italien. Här Martinus Rørbyes "Torget i Amalfi", en tavla som Nationalmuseum köpte så sent som i slutet av förra året.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 2 av 4

Nationalmuseums utställning om den danska guldåldern utvidgar förståelsen av epoken genom att lyfta fler konstnärer och teman.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 3 av 4

"Det är i hög grad en borgerlighetens kultur, den utvecklades i samklang och det var borgarna som köpte bilderna", säger Peter Nørgaard Larsen från Statens Museum for Kunst i Köpenhamn.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons