Annons
X
Annons
X

Nationalmuseum ändrar avtalet med tyska BMW

Nyss förklarade Nationalmuseets överintendent Berndt Arell att sponsoravtalet med BMW var i sin ordning. På lördagen vänder han om helt. Efter SvD:s avslöjande ska det kontroversiella avtalet ses över.

– Det är ett pinsamt misstag, säger Berndt Arell till SvD.

Nationalmuseumgranskningen
Nationalmuseum i Stockholm.
Nationalmuseum i Stockholm. Foto: ROBIN HALDERT/TT

**På fredagen kunde SvD avslöja **att Nationalmuseum, som är en statlig myndighet, i fjol tecknat ett avtal med biltillverkaren BMW. I avtalet som är delvis hemligstämplat framgår att kulturinstitutionen som har ansvar för det svenska kulturarvet, måste ”verka för ett stärkande av BMW:s och produkternas image genom att i förekommande fall lämna positiv information till allmänheten om BMW och försöka skapa ett positivt intryck av varumärket BMW”.

Igår sa också Arell till SvD att skrivelsen i avtalet inte alls var märklig. Idag vänder han om helt.

– Jag kan tycka att skrivelsen är lite lyft ur ett sammanhang. Men den diskussion vi haft är att skrivelsen är problematisk. Vi är överens med BMW om att skrivelsen är problematisk, det är en knepig formulering. På måndagen ska vi se över den, säger Berndt Arell till SvD.

Annons
X

Nationalmuseum förbjuds i avtalet att ”uttrycka sig nedsättande om BMW:s produkter”, även efter att kontraktet för sponsorskapet löpt ut.

– Jag hade missat att paragrafen skulle gälla även utanför avtalstiden, säger Berndt Arell.

**Han berättar att han **under lördagen har stämt av med BMW:s Sverige-vd om att se över att avtalets paragrafer inte uppfattas som motstridiga om museets oberoende.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Avtalet ska inte kunna missförstås som att det kan vara någon annan än Nationalmuseum som styr verksamheten, så den ifrågasatta paragrafen kommer inte att stå kvar, säger Berndt Arell.

    När SvD berättade att avtalet förpliktar Nationalmuseum att avstå från att ge negativ information om BMW även efter avtalstidens slut, väckte avtalet både politisk kritik och förvåning inom kulturlivet. Till exempel vill även kulturutskottets moderata ordförande i riksdagen, Per Bill, att avtalet ses över.

    Juristforskare förklarade att avtalet riskerade att bryta mot grundlagen, regeringsformen. Orsaken är att statliga myndigheter har ett lagkrav på sig att vara sakliga och opartiska i sina förhållanden gentemot till exempel sponsorer och privata företag. 

    **I dag menar Arell **att det aldrig var avsikten att promota BMW på det sätt som framstår i avtalet.

    – Man lär sig av sina egna misstag bäst. Det är ett pinsamt misstag och det är synd att det sker. Det har aldrig varit vår avsikt att det ska tolkas så. Det är bra att det finns granskande journalistik som kan peka på svagheter och här är det ett uppenbart fel, säger Berndt Arell.

    Vad säger du till de besökare som tycker att det låter märkligt att ni ska ge PR åt BMW och att ni inte får tala nedsättande om dem?

    – Det är återigen beklagligt, vi ska rätta till det. Vi har kontakt med BMW och på måndag ska vi ha en ny formulering.

    Annons

    Nationalmuseum i Stockholm.

    Foto: ROBIN HALDERT/TT Bild 1 av 2

    Samarbetsavtalet mellan Nationalmuseet och BMW skrevs under i maj förra året av generaldirektören Berndt Arell. Han ser inga problem med skrivelsen.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X