Annons
X
av Victor Johansson
Natalie Portman är Oscarsnominerad för sitt porträtt av den legendariska presidenthustrun Jackie Kennedy.
Natalie Portman är Oscarsnominerad för sitt porträtt av den legendariska presidenthustrun Jackie Kennedy. Foto: Pressbild
Mode

”Mordscenen var känslomässigt jobbig”

I en exklusiv intervju berättar Natalie Portman hur hon förvandlade sig till ikonen Jackie Kennedy.


Natalie Portman har sakta blivit sig själv igen.

Tvättat blodet från händerna, drivit ut demonerna och lämnat rollen som Jackie Kennedy bakom sig.

– Det är definitivt en process att kliva ur rollen, säger hon. Har man lagt så lång tid på att försätta sig i en karaktär tar det månader att släppa den. Det hände att jag pratade med kompisar på telefon och de sade ”Du har Jackie-rösten nu igen”, haha.

Rollen som Jackie Kennedy – amerikansk ikon och mytomspunnen första dam – blev en utmaning. Natalie Portman tillbringade månader med att studera videor och bandupptagningar med presidenthustrun.

– Jag lyssnade när jag var ute och joggade och när jag lagade mat, säger Natalie Portman. Jag ville få allt perfekt i hennes röst: andningen, konstpauserna, stamningarna. Jag ville fånga ljuden och rytmen.

Mordscenen var känslomässigt jobbigast

Den hemsökta stämman kom att prägla rollen.

– Hennes märkliga accent speglar hennes mångsidiga personlighet. Hon växte upp på Long Island och tillbringade ungdomen resande i Europa, så hon har en transatlantisk accent. En sorts fejkbrittisk

engelska som är blandad med hennes naturliga New York-dialekt.

Det är ett mästerligt porträtt. Natalie Portman gestaltar Jackie Kennedys inre kaos med små medel: en nervös ryckning i ögonbrynet, en hastig darrning på handen som tänder cigaretten.

– Det är första gången som jag spelar en roll baserad på en verklig person, säger hon. Riktiga människor är intressantare än fiktiva karaktärer eftersom det alltid finns saker som du aldrig skulle kunna hitta på.

– Jackie Kennedy var en oerhört mystisk kvinna och Natalie Portman har samma blick, berättar filmens regissör Pablo Larraín.
– Jackie Kennedy var en oerhört mystisk kvinna och Natalie Portman har samma blick, berättar filmens regissör Pablo Larraín. Foto: Bruno Calvo

Handlingen – en modern kärlekssaga som förvandlas till en amerikansk tragedi – kretsar kring de kaotiska dygnen när John F. Kennedy mördades i Dallas 1963. För Natalie Portman blev dödsskjutningen i den öppna bilkortegen filmens svåraste scen.

– Mordscenen var känslomässigt jobbigast, säger hon. Vi vet exakt hur det såg ut eftersom det finns på film, så jag var väldigt begränsad med vad jag kunde uttrycka med kroppen och ansiktet. Man måste känna det känslomässigt, men ändå uttrycka sig på ett sätt som matchar bilden från verkligheten.

Jag har aldrig tyckt att jag varit särskilt lik Jackie Kennedy.

Natalie Portman har återigen fallit in i rollen som Jackie Kennedy. Uppkrupen i en soffa spelar hon plötsligt ut sin karaktär:

– Jag borde ha vetat att han skulle dödas, säger hon, lutar sig bekymrad över soffbordet och söker oseende med blicken. Överallt i Texas gav de mig gula rosor, men i Dallas gav de mig röda rosor, det var ett tecken på att han skulle skjutas.

Hon avbryter sig själv. Obduktionsscenen – där Jackie Kennedy rannsakar sig själv på bårhuset – blev ett tydligt exempel på Natalie Portmans improvisation i filmen.

– Den där repliken var betydligt längre, en lång monolog, men jag tystnade efter att mannen som spelar Bobby Kennedy hyschat mig. Den avbrutna tagningen kom med i filmen. Vi improviserade mycket, filmteamet tände upp hela rum och hade rörliga kameramän så att vi kunde gå omkring helt fritt medan vi filmade.

– Det är första gången som jag spelar en roll baserad på en verklig person, säger Natalie Portman.
– Det är första gången som jag spelar en roll baserad på en verklig person, säger Natalie Portman. Foto: bill@graypictures.com

Natalie Portman har en imponerande karriär: hon debuterade med den franska klassikern Léon, följde upp med Star Wars och belönades 2011 med en Oscarstatyett och en Golden Globe för den psykologiska thrillern Black Swan. När hon nu kliver in i rollen som Jackie Kennedy färgar garderoben återigen skådespeleriet. Den ikoniska, rosa ylledräkten kom att transformera henne.

– Jag har aldrig tyckt att jag varit särskilt lik Jackie Kennedy. Men när du har sminkat dig, fixat håret, satt på dig kläderna och ser dig själv i spegeln förvandlas du verkligen.

Filmens regissör – Pablo Larraín – hade en tydlig tanke med Natalie Portman som huvudrollsinnehavare:

– Jackie Kennedy var en oerhört mystisk kvinna och Natalie Portman har samma blick, berättar han. Det var därför som jag ville ha så många tagningar tätt inpå ansiktet. De har också en rad andra likheter: de spelar olika roller privat och i yrkeslivet, de är båda småbarnsmammor och de gör båda offentliga framträdanden.

Jag är mindre dömande sedan jag fick barn och jag försöker vara snällare mot mig själv och andra.

Filmen Jackie har inför årets Oscarsgala nominerats i kategorierna bästa kvinnliga huvudroll, bästa originalmusik och bästa kostym.
Filmen Jackie har inför årets Oscarsgala nominerats i kategorierna bästa kvinnliga huvudroll, bästa originalmusik och bästa kostym. Foto: Stephanie Branchu

The Peninsula Hotel, New York. Mörkbrun ekpanel, crèmefärgade heltäckningsmattor och åldrad personal som vandrar korridorerna med de stela fingrarna knäppta framför sig. I ett av hotellrummen placerar en gravid Natalie Portman en kudde bakom ryggen, svingar upp benen på soffbordet, korsar fötterna, lägger handen på magen och lutar sig tillbaka med en suck.

– Det är fortfarande tidigt i graviditeten, säger hon. Men eftersom jag är ganska liten ser jag mer gravid ut än vad jag är. Folk tror att jag ska föda vilken sekund som helst, men det är flera månader kvar, haha.

Efter att ha bott i Paris de senaste två åren – hennes make Benjamin Millepied har arbetat som chefskoreograf på Parisoperan – lever familjen idag i Los Angeles. Paret träffades under arbetet med Black Swan 2010, fick sonen Aleph 2011 och gifte sig följande år. Natalie Portman berättar att mammarollen har förändrat henne.

– Jag är mindre dömande sedan jag fick barn och jag försöker vara snällare mot mig själv och andra. Vi känner alla att vi måste leva upp till en hög standard och vi måste ständigt balansera livet och oss själva. Jag har insett att jag inte får låta en dålig dag definiera mig.

Natalie Portman och filmens regissör Pablo Larraín.
Natalie Portman och filmens regissör Pablo Larraín. Foto: Pablo Larrains

Född i Jerusalem av israelisk pappa och amerikansk mamma flyttade familjen tillbaka till USA när Natalie Portman fyllde tre år. Hon började skådespela som barn och medverkade under tonåren i filmer som actionklassikern Heat och Woody Allens Alla säger I love you.

1999 – mitt uppe i karriären – tog hon en paus från skådespeleriet för att läsa psykologi på Harvard. Studierna har hjälpt henne i arbetet.

– Det är samma kunskaper och arbetssätt som i skådespeleriet. Psykologi handlar om att observera människor. Att försöka förstå varför de känner som de känner och agerar som de gör. Skådespeleri är ungefär samma sak.

Hon har ständigt sökt sig till de mörka och suggestiva rollerna. Från Black Swan till Jackie. Naturliga porträtt, menar hon själv.

– Jag ser dem inte som mörka karaktärer. Men jag kanske är mörk som inte inser det! För mig är det bara skildringar av hur det är att vara människa. Jag ser det som väldigt mänskligt beteende. Det är naturliga roller för mig.

Till Toppen