Annons

Nästa nedgång kan bli djup – aktörer riskerar slås ut

Digitaliseringen ritar om kartan för detaljhandeln och vissa aktörer riskerar att slås ut. En kommande lågkonjunktur skulle driva på förändringsprocessen ännu snabbare.

– Vissa affärsmodeller kommer inte överleva, säger Jonas Arnberg vd för HUI Research.

Publicerad
Cecilia Hermansson, forskare vid KTH och tidigare chefsekonom Swedbank.
Cecilia Hermansson, forskare vid KTH och tidigare chefsekonom Swedbank. Foto: Malin Hoelstad

Detaljhandeln har under en tjugoårsperiod haft en positiv försäljningstillväxt och klarat sig väl igenom både it-kraschen i början av 2000-talet och senare finanskrisen. Tillväxten i detaljhandeln utklassar till och med BNP-tillväxten efter 2005, men frågan är hur länge denna utveckling kan hålla i sig och vad som händer när nuvarande högkonjunktur vänder till en lågkonjunktur. Frågan ställdes nyligen under ett handelsseminarium som HUI Research stod värd för.

Cecilia Hermansson, forskare vid KTH och tidigare chefsekonom Swedbank.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons