Annons

Nästa nedgång kan bli djup – aktörer riskerar slås ut

Digitaliseringen ritar om kartan för detaljhandeln och vissa aktörer riskerar att slås ut. En kommande lågkonjunktur skulle driva på förändringsprocessen ännu snabbare.

– Vissa affärsmodeller kommer inte överleva, säger Jonas Arnberg vd för HUI Research.

Under strecket
Publicerad

Cecilia Hermansson, forskare vid KTH och tidigare chefsekonom Swedbank.

Foto: Malin Hoelstad

Cecilia Hermansson, forskare vid KTH och tidigare chefsekonom Swedbank.

Foto: Malin Hoelstad
Cecilia Hermansson, forskare vid KTH och tidigare chefsekonom Swedbank.
Cecilia Hermansson, forskare vid KTH och tidigare chefsekonom Swedbank. Foto: Malin Hoelstad

Detaljhandeln har under en tjugoårsperiod haft en positiv försäljningstillväxt och klarat sig väl igenom både it-kraschen i början av 2000-talet och senare finanskrisen. Tillväxten i detaljhandeln utklassar till och med BNP-tillväxten efter 2005, men frågan är hur länge denna utveckling kan hålla i sig och vad som händer när nuvarande högkonjunktur vänder till en lågkonjunktur. Frågan ställdes nyligen under ett handelsseminarium som HUI Research stod värd för.

Annons
Annons
Annons