X
Annons
X

Nästa elbilsprojekt – gamla wankelmotorn

Tuffare utsläppskrav tog död på rotationskolvmotorn för några år sedan. Men nu meddelar Mazda att man kommer att börja tillverka motortypen igen. Användningsområdet är dock ett annat än förr.

Wankelmotorn tar inte lika stor plats som en konventionell kolvmotor.
Wankelmotorn tar inte lika stor plats som en konventionell kolvmotor. Foto: Mazda

Som ung man i Weimartidens Tyskland drömde Felix Wankel om att skapa en helt ny typ av motor, till hälften turbin och till hälften kolvmotor. Efter mycket funderande kom han fram till hur han skulle göra på ett ungefär och tog ut sitt första patent 1929.

Wankelmotorn tar inte lika stor plats som en konventionell kolvmotor.

Foto: Mazda Bild 1 av 5

Mazda Cosmo började tillverkas 1967.

Foto: Mazda Bild 2 av 5

Sportbilen Mazda Cosmo, med en tvåskivig rotationskolvmotor.

Foto: Mazda Bild 3 av 5

Principen med roterande kolvar minskar vibrationer men ställer högre krav på tätningar jämfört med konventionella kolvmotorer.

Foto: Mazda Bild 4 av 5

Två generationer Mazda, båda med wankelmotorer.

Foto: Mazda Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X