Annons

Hälften av svenskarna vill veta varifrån maten kommer

Efterfrågan på närproducerad mat växer även i Sverige. Allt fler vänder sig nu till sociala medier eller andra typer av plattformar för att själv ta kontakt med de lokala producenterna – och livsmedelskedjorna hakar på.

Under strecket
Publicerad

Henrik Strinning och Johannes Cullberg arbetar i livsmedelsbutiken Paradiset i Nacka utanför Stockholm. Ett av flera exempel på det växande svenska intresset för närproducerad mat.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Henrik Strinning och Johannes Cullberg arbetar i livsmedelsbutiken Paradiset i Nacka utanför Stockholm. Ett av flera exempel på det växande svenska intresset för närproducerad mat.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Henrik Strinning och Johannes Cullberg arbetar i livsmedelsbutiken Paradiset i Nacka utanför Stockholm. Ett av flera exempel på det växande svenska intresset för närproducerad mat.
Henrik Strinning och Johannes Cullberg arbetar i livsmedelsbutiken Paradiset i Nacka utanför Stockholm. Ett av flera exempel på det växande svenska intresset för närproducerad mat. Foto: Tomas Oneborg

– Även om många brinner för att det ska vara ekologiskt så är nog det att maten är närproducerad det som driver mest. Det finns en stor stolthet regionalt och man vill stötta de människor som håller landsbygden levande, säger Hanna Bergström, styrelseordförande på Matkooperativet i Helsingborg.

Annons
Annons
Annons